
The Use Of Pictures To Enhance The Students’ Writing Skill On Descriptive Text Of The Eighth Grade Students At SMP Negeri 3 Tarakan In Academic Year 2011/2012
Pengarang : Arina Sita Wati - Personal Name;
Perpustakaan UBT : Universitas Borneo Tarakan., 2011XML Detail Export Citation
Abstract
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui apakah ada efek yang signifikan dari penggunaan picture dalam meningkatkan nilai writing siswa dalam jenis teks descriptive setelah mereka diberikan perlakuan dengan picture. Populasi dari penelitian ini adalah siswa kelas VIII (delapan) SMP Negeri 3 Tarakan. Jumlah total populasi adalah 225 siswa. Sampel diambil dengan menggunakan cluster random sampling technique. Ada dua kelompok sampel dalam penelitian ini. Mereka adalah kelas eksperimen dan kontrol. Kelas VIII-1 sebagai kelas eksperimen dan kelas VIII-2 sebagai kelas kontrol. Sampel penelitian ini terdiri dari 59 siswa. Yang setiap kelas terdiri dari 30 dan 29 siswa. Untuk mengukur nilai writing siswa, mereka diberikan tes menulis. Kemudian data dianalisis dengan menggunakan uji beda yaitu t-test for independent sample berbantuan program SPSS 13.0 for windows. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa ada perbedaan yang signifikan pada nilai rata-rata siswa antara kelas eksperimen dan kelas kontrol. Skor rata-rata kelas eksperimen lebih tinggi dari kelas kontrol. Dimana skor rata-rata kelas eksperimen adalah 66.41 dan skor rata-rata kelas kontrol adalah 53.43. peningkatan skor adalah 12.98. Dari hasil analisis data menunjukkan bahwa ada perbedaan yang signifikan pada nilai writing siswa antara kelas eksperimen dan kelas kontrol, ditemukan bahwa nilai t-test lebih tinggi daripada nilai t-table. Nilai t-test 3.58 dan skor untuk t-table 2.00. Peningkatan skor adalah 1.58. t-test dianalisis dengan SPSS. Selain itu, t-table dapat dilihat dari distribusi t-table. Berdasarkan hasil tersebut diatas, maka disimpulkan bahwa pada penelitian ini media yang baik untuk digunakan dalam mengajar writing descriptive adalah mengajar dengan menggunakan picture.
The study aimed at investigating the significant effect of the use of picture to enhance the students’ scores of writing on Descriptive after taught by picture. The population of this study was students of grade eight of SMP Negeri 3 Tarakan. The total number of population was 225 students. The sample was taken by using cluster random sampling technique. There were two groups of sample in this research. They are experimental and control group. Class VIII-1 is as the experimental group and class VIII-2 is as the control group. The sample of this study was consisted of 59 students. Which each class was consisted of 30 and 29 students. To know the students’ writing scores, they were given a writing test. Finally the data were analyzed by using the t-test for independent sample by using Statistical Package for Social Science (SPSS) 13.0 for windows. The results of the study showed that there were significant differences of students’ mean scores between the experimental group and control group. The mean score of experimental group was higher than control group. Where the mean score of experimental group was 66.41 and the mean score of control group was 53.43. the gain score 12.98. From the result of data analysis indicated that there was a significant difference on the students’ writing scores between the experimental group and control group, it was found that the value of t-test was higher than the value of t-table. Where the score of t-test is 3.58 and the score for t-table is 2.00. the gain of the score is 1.58 point. The t-test was analyzed by the SPSS. Besides, the t-table could be seen from the t-table distribution. Based on those results above, it can be concluded that in this study the good media used in teaching writing descriptive is teaching by picture.