
The Implementation Of The Thematic Learning Models At The Grade Two And Three At The Primary School 028 Tarakan
Pengarang : Nerry Widyartie - Personal Name;
Perpustakaan UBT : Universitas Borneo Tarakan., 2012XML Detail Export Citation
Abstract
Tujuan penelitian ini untuk mengetahui (1) penerapan pembelajaran model tematik di kelas dua dan tiga di SDN 028 Tarakan,(2) untuk mengetahui nilai siswa dalam pembelajaran bahasa Inggris melalui pendekatan tematik. Desain Penelitian ini adalah penelitian kualitatif deskriptif, Data diperoleh dari dokumentasi guru dan dari proses belajar mengajar di kelas. Penelitian ini menggunakan empat instrument; dokumentasi, observasi, kuisioner, and interview. Penelitian dimulai dari bulan Juni (tahun pembelajaran 2010/2011) sampai dengan Juli (Tahun Pembelajaran 2011/2012). Partisipan dari penelitian ini adalah siswa kelas 2C dan 3C (70 siswa) dari enam kelas dan satu orang guru bidang studi bahasa Inggris di SDN 028 Tarakan untuk tahun ajaran 2011/2012. Peneliti menganalisa data dengan menggunakan model analisis Miles, Huberman, and A. Michael, yaitu: data reduksi, data display, dan menarik kesimpulan atau verifikasi data. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa : Pertama,implementasi model pembelajaran tematik yang diperoleh dari tahap dokumentasi; yaitu guru mempunyai silabus dan RPP tematik, pada tahap observasi, guru telah melaksanakan prosedur pengajaran tematik dengan baik,ini terbukti dari checklist pengamatan peneliti selama proses belajar mengajar di kelas, Berikutnya, tahap kuisioner menunjukkan bahwa guru merasa tidak nyaman/puas saat mengajar bahasa Inggris dengan pendekatan tematik,antara lain; kurangnya waktu untuk menilai kemampuan guru itu sendiri, kurangnya penguasaan lagu-lagu pengantar pengajaran tematik. Terakhir, tahap interview menunjukkan bahwa kepuasaan siswa terhadap penerapan pembelajaran model tematik adalah 70 %. Kedua, pencapaian dalam penerapan tehnik di dalam pembelajaran model tematik dengan rata- rata nilai dari IC 67, 11 dan 2C 60, 11.
The objectives of the study are: (1) to describe the implementation of the thematic learning model in primary school grade two and grade three (2) to describe the students’ score in learning English using thematic model. Design of the study was a descriptive qualitative research in applying the thematic model in primary school. The data were collected from four intsruments by using a research documentation, classroom observation, questionnaire, and interview. This research starts from June (year of study 2010/2011) up July 18st 2011 (year of study 2011/2012). The first participants are the students at grade 2C and 3C about 70 students from six classes at the school and the second is the only one English teacher there. The students’ score are taken while the students at grade 1C and 2C because the data were from the year of study 2010/2011. The researcher will analyze the data under the research, using a flow model analysis from Miles, Huberman, and A. Michael. To analyze a qualitative data, there are three concurrent flows of activity namely; data reduction, data display, and conclusion drawing/ verification. The result of the study showed that; First, the implementation of the thematic learning model is acquired from teacher’s documentation. It showed that the teacher arranges a thematic syllable and lesson plan. On the classroom observation, the teacher did the thematic learning teaching procedure well. It is proved from the result of the checklist that the researcher using in classroom activities observation. Data from questionnaire showed that the teacher does not satisfy in teaching with the thematic learning model because of the lack of time in evaluating her herself and the lack of mastering of thematic songs. Lastly, the result of interview states that students’ satisfy in implementing the thematic learning model is 70 %. Second, the achievement in applying the technique in thematic learning model in means score of 1C is 67, 11 and 2C is 60, 11.