Increasing The Vocabulary Mastery By Using Picture Games At The Fourth Year Students Of SDN 016 Pantai Amal Tarakan | ELECTRONIC THESES AND DISSERTATION
Image of Increasing The Vocabulary Mastery By Using Picture Games At The Fourth Year  Students Of SDN 016 Pantai Amal Tarakan

Increasing The Vocabulary Mastery By Using Picture Games At The Fourth Year Students Of SDN 016 Pantai Amal Tarakan

Pengarang : Akulinah Dominikus - Personal Name;

Perpustakaan UBT : Universitas Borneo Tarakan., 2011
XML Detail Export Citation
    SKRIPSI

Abstract

Tujuan penelitian ini adalah: (1) untuk meningkatkan penguasaan kosa kata siswa melalui permainan gambar. (2) untuk meningkatkan motivasi siswa dalam belajar kosa kata. Penelitian ini telah dilaksanakan di SDN 016 Pantai Amal Tarakan yang berlokasi di Jalan Binalatung Tarakan dari bulan Juli 2011 sampai bulan Agustus 2011. Subyek dalam penelitian ini adalah siswa kelas empat SDN 016 Pantai Amal Tarakan tahun pembelajaran 2011/2012 terdiri dari 30 siswa. Subyek diajar Bahasa Inggris dengan menggunakan permainan gambar. Kriteria ketuntasan minimal dalam penelitian ini adalah 70. Untuk menentukan keberhasilan dari penelitian ini, ada dua kriteria keberhasilan yaitu: (1) 80% dari jumlah siswa dapat mencapai kriteria ketuntasan minimal, (2) motivasi siswa dalam belajar kosakata dapat meningkat di setiap siklus. Untuk mengukur penguasaan kosa kata siswa, tes kosakata telah didistribusikan. Untuk mengetahui aktivitas guru dan siswa dalam proses belajar mengajar, lembar observasi telah digunakan dan untuk mengetahui motivasi belajar siswa, angket digunakan. Dalam penelitian ini, ada dua kriteria keberhasilan yaitu; (1) 80% dari total siswa dapat mencapai kriteria ketuntasan minimum, (2) motivasi siswa dalam belajar kosakata dapat meningkat pada setiap siklus. Berdasarkan dari kedua kriteria keberhasilan, hasil penelitian ini menunjukkan bahwa permainan gambar dapat meningkatkan penguasaan kosakata siswa dan motivasi siswa dalam belajar kosakata. Ini dibuktikan dari hasil tes kosakata, observasi siswa dan guru, dan angket. Dari hasil tes kosakata pada siklus 1 hanya ada 13 (33,33%) siswa yang dapat mencapai kriteria ketuntasan minimal. Nilai tertinggi adalah 75, nilai terendah adalah 25, dan nilai rata-rata adalah 58,83. Pada siklus 2, hasilnya meningkat 40% karena ada 25 (83,33%) siswa yang dapat mencapai kriteria ketuntasan minimal. Nilai tertinggi adalah 100, nilai terendah adalah 60 dan nilai rata-rata adalah 81. Berdasarkan hasil observasi, dapat disimpulkan bahwa hasil dari observasi siswa dan guru meningkat pada siklus 2. Pada siklus 1, aktivitas siswa memperoleh nilai 3,75 dan pada siklus 2 nilainya meningkat menjadi 4,75. Selain itu aktivitas guru pada siklus 1 memperoleh nilai 3,80 dan pada siklus 2 meningkat menjadi 4,60. Berdasarkan hasil angket, dapat disimpulkan bahwa motivasi siswa meningkat pada setiap siklus. Ini dibuktikan dengan fakta bahwa pada siklus 2 semua siswa merespon dengan positif pada semua pernyataan.

The objectives of this research are: (1) to increase the students’ vocabulary mastery through picture game; (2) to increase the students’ motivation in learning vocabulary. This research was conducted in SDN 016 Pantai Amal Tarakan located on Jalan Binalatung Tarakan from started from July 2011 until August 2011. The subject of this research was the fourth year students of SDN 016 Pantai Amal Tarakan in academic year 2011/2012 consisting of 30 students. The subject was taught English by using picture game. The minimum passing grade in this research was 70. To determine the success of this study, there were two criteria of success namely; (1) 80% of the total students could pass the minimum passing grade, (2) the students motivation in learning vocabulary could increase in each cycle. To measure the vocabulary mastery of the students, vocabulary test was distributed. To know the students’ and teacher’s activities in teaching l earning process, the observation sheet was employed and to find out the students’ motivation, questionnaire sheet was employed. In this research, there were two criteria of success namely; (1) 80% of the total students could pass the minimum passing grade, (2) the students’ motivation in learning vocabulary could increase in each cycle. Based on the both of the criteria of success, this research result showed that picture game can increase the students’ vocabulary mastery and the students’ motivation in learning vocabulary. This was proven from the result from vocabulary test, students’ and teacher’s observation and questionnaire. From the vocabulary test result in cycle 1 there were only 13 (33.33%) students who could pass the minimum passing grade. The highest score was 75.00, the lowest score was 25.00, and the average score was 58.83. In cycle 2, it increased to 40% because there were 25 (83.33%) students who could pass the minimum passing grade. The highest score was 100.00, the lowest score was 60.00, and the average score was 81. Based on the observation result, it can be concluded that the result of students’ and teacher’s observation was increase in cycle 2. In cycle 1 the students’ activities got score 3.75 and in cycle 2 the score was increase to 4. 75. Besides that the teacher’s activities in the cycle 1 got score 3.80 and in the cycle 2 the score was increase to 4.60. Based on the result of questionnaire, it can be concluded that the students’ motivation increases in each cycle. It was proven by the fact that in cycle 2 all of the students’ respond positively to all of the statements.

Detail Informasi