The Levels Of English Vocabulary Mastery And Reading Comprehension Of Senior High School Graduates In Bulungan Regency In Academic Year 2010/2011 | ELECTRONIC THESES AND DISSERTATION
Image of The Levels Of English Vocabulary Mastery And Reading Comprehension Of Senior High School  Graduates In Bulungan Regency  In Academic Year 2010/2011

The Levels Of English Vocabulary Mastery And Reading Comprehension Of Senior High School Graduates In Bulungan Regency In Academic Year 2010/2011

Pengarang : Marce Ruben - Personal Name;

Perpustakaan UBT : Universitas Borneo Tarakan., 2012
XML Detail Export Citation
    SKRIPSI

Abstract

Tujuan dari penelitian ini adalah (1) untuk menentukan level penguasaan kosa kata Bahasa Inggris dan pemahaman dalam membaca (2) untuk mengukur korelasi antara penguasaan kosa kata Bahasa Inggris dan pemahaman dalam membaca dari lulusan SMA di Kabupaten Bulungan tahun ajaran 2010/2011. Penelitian ini menggunakan pendekatan penelitian deskriptif kuantitatif. Jumlah sampel dalam penelitian ini sebanyak 30 responden yang diambil dari lulusan SMA di Kabupaten Bulungan tahun ajaran 2010/2011 yang mana sedang belajar di universitas yang ada di Kota Tarakan. Sampel dipilih dengan menggunakan teknik stratified random sampling. Untuk mengukur level penguasaan kosa kata Bahasa Inggris dan pemahaman membaca dari tiap responden mereka telah diberikan tes Bahasa Inggris. Data dianalisa dengan menggunakan Statistical Package for Social Science (SPSS) untuk menentukan level dari kedua variabel dan menggunakan rumus Pearson product moment untuk mengetahui korelasi antara penguasaan kosa kata Bahasa Inggris dan pemahaman membaca dari tiap responden. Hasil dari penelitian ini menunjukkan bahwa level tes penguasaan kosa kata Bahasa Inggris dari semua responden termasuk ke dalam kategori rendah. Begitu juga dengan level tes pemahaman membaca dari semua responden termasuk ke dalam kategori rendah. Ini dibuktikan dengan nilai rata-rata responden di tes penguasaan kosakata adalah 38,00 dengan jarak penyebaran antar tiap nilai responden adalah 15,713. Sementara itu, nilai rata-rata dari pemahaman membaca tiap responden adalah 39.07 dengan jarak penyebaran antar tiap nilai responden adalah 10,799. Penguasaan kosa kata dan pemahaman membaca mempunyai hubungan antar satu dengan yang lainnya. Ini dibuktikan dengan nilai r-test 0,402, a = 0,05 (5%) dan df = 30-2 = 28, nilai r-table adalah 0,361 dan nilai signifikan adalah 0,028. Jadi, r-test lebih tinggi dari r-table (r-test> r-table). Dapat disimpulkan bahwa Ho (Null Hypothesis) ditolak dan H (Alternative Hypothesis) diterima dalam penelitian ini, yang berarti ada korelasi yang signifikan antara penguasaan kosa kata Bahasa Inggris dan pemahaman membaca dari lulusan SMA di Kabupaten Bulungan tahun ajaran 2010/2011. 1 Jadi, tidak dapat dipungkiri bahwa penguasaan kosa kata sangat berhubungan erat dengan pemahaman membaca. Dengan kata lain, penguasaan kosa kata memainkan peran yang sangat penting dalam pemahaman membaca. Oleh karena itu, semakin banyak kita menguasai kosa kata semakin baik kita dalam memahami bacaan.

The objectives of the study are: (1) to determine the level of English vocabulary mastery and reading comprehension, (2) to investigate the correlation between English vocabulary mastery and reading comprehension of Senior High School graduates in Bulungan Regesncy in academic year 2010/2011. This study was conducted with descriptive quantitative correlation study. The sample of this study was 30 respondents that taken from Senior High School graduates in Bulungan Regency in academic year 2010/2011 who were studied in university of Tarakan. It was taken by using the stratified random sampling technique. To measure the respondent’s English levels of vocabulary mastery and reading comprehension they were given a set of English test. Finally the data was analyzed by using Statistical Package for Social Science (SPSS) and used the Pearson product moment to determine the correlation between English vocabulary mastery and reading comprehension. The result showed that the English vocabulary mastery level in this test from all respondents score is classified into poor classification. Same as the vocabulary level, the reading level in this test also classified into poor classification. It is supported by the mean score of English vocabulary mastery level test is 38.00 with the standard deviation is 15.713. Meanwhile the mean score of reading comprehension level test is 39.07 with the standard deviation is 10.799. English vocabulary mastery and reading comprehension had a correlation in this research. It is found out that the r-test is 0.402, for a = 0.05 (5%) and df = 30 – 2= 28, the critical value or r-table is 0.361 and the significant value is 0.028. So r- test is higher than the r-table (r-test > r- table). In the other hand, the Ho (Null Hypothesis) is rejected and H (Alternative Hypothesis) is accepted, means there is significant correlation between English vocabulary mastery and reading comprehension of Senior High School graduates in Bulungan Regency in academic year 2010/2011. So, it is not surprisingly if the student vocabulary mastery was positively related with their reading comprehension. In the other hand, vocabulary mastery occupies an important position in learning to read. That’s why the more we catch the vocabulary mastery, the better we do in the reading comprehension.

Detail Informasi