
The Levels Of English Vocabulary And Writing Comprehensions Of Senior High School Graduates In Bulungan Regency In Academic Year 2010/2011
Pengarang : Eko Eysa Jarwati - Personal Name;
Perpustakaan UBT : Universitas Borneo Tarakan., 2012XML Detail Export Citation
Abstract
Penelitian dilaksanakan untuk menggambarkan level kosa kata dan menulis Bahasa Inggris lulusan SMA dari kabupaten Bulungan tahun akademik 2010/2011 dan untuk meneliti hubungan antara pemahaman kosa kata dan menulis Bahasa Inggris lulusan SMA dari kabupaten Bulungan tahun akademik 2010/2011. Penelitian ini dilakukan pada tanggal 16 Juni 2012 di lantai 7 gedung rektorat Universitas Borneo Tarakan. Populasi dari penelitian ini adalah lulusan SMA dari kabupaten Bulungan yang saat ini menempuh pendidikan di Universitas Tarakan. Jumlah total populasi adalah 30 siswa. Sampel diambil dengan menggunakan stratified random sampling technique. Untuk mengukur tingkat pemahaman siswa terhadap kosa kata dan menulis, peneliti menggunakan tes berbentuk pilihan ganda untuk tes kosa kata dan tes menulis untuk menulis. Penilaian menggunakan rubrik penilaian oleh Departemen Pendidikan Nasional (KTSP 2006). Data yang didapat dianalisis dengan menggunakan program SPSS 16 untuk windows. Hasil penelitian menunjukkan bahwa level kosa kata dan menulis Bahasa Inggris lulusan SMA kabupaten Bulungan tahun akademik 2010/2011 masih buruk dan ada hubungan rata-rata antara kosa kata dan menulis Bahasa Inggris lulusan SMA kabupaten Bulungan tahun akademik 2010/2011. Berdasarkan hasil penelitian, peneliti menyarankan agar siswa harus menguasai kosa kata Bahasa Inggris dan mempelajari tahapan-tahapan menulis dasar Bahasa Inggris sehingga siswa mampu meningkatkan kemampuan menulis Bahasa Inggris. Selain itu, guru Bahasa Inggris perlu lebih fokus terhadap pelajaran kosa kata dan menulis Bahasa Inggris karena penguasaan kosa kata Bahasa Inggris sangat dibutuhkan untuk meningkatkan kemampuan menulis.
The study was conducted to describe the levels of English vocabulary and writing of senior high school (SMA) graduates of Bulungan regency in academic year 2010/2011 and to investigate the correlation between English vocabulary and writing comprehensions of senior high school (SMA) graduates in Bulungan regency in academic year 2010/2011. The population of this study was senior high school (SMA) graduates in Bulungan regency who are now studying in Tarakan University. The total number of population was 30 students. The sample was taken by stratified random sampling tehnique. To know the level of vocabulary and writing comprehensions, the researcher was given a multiple choices test for vocabulary and writing test for writing. That is scored by using Department of National Education scoring criteria. Finally, the data was analyzed by using statistical package for social science (SPSS) 16.00 for windows. The research result of the study showed that levels of English vocabulary and writing of Senior High School graduates in Bulungan regency in academic year 2010/2011 were still poor and there was an average correlation between English vocabulary and writing of Senior High School graduates in Bulungan regency in academic year 2010/2011. Based on the research result, the researcher suggest that the students have to master English vocabulary and learn English basic writing stages therefore the students can increase their English writing ability. Meanwhile, English teacher need to focus more on English vocabulary and writing because English vocabulary mastery is very needed to increase writing ability.