
The Effectiveness Of Using Bilingual Texts On Students’ Vocabulary Mastery Of English Subject At SMAN 1 Tarakan Academic Year 2011/2012
Pengarang : Abdul Rahmad - Personal Name;
Perpustakaan UBT : Universitas Borneo Tarakan., 2012XML Detail Export Citation
Abstract
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui apakah ada dampak yang signifikan terhadap penggunaan media pembelajaran berbahan teks dua bahasa (English – Indonesian) dalam proses pembelajaran terhadap peningkatan kosakata bahasa inggris siswa. Populasi dari penelitian ini adalah seluruh siswa kelas XI di SMAN 1 Tarakan kecuali kelas XI Bahasa. Jumlah populasi adalah 194 siswa. Penentuan sample dilakukan dengan menggunakan teknik cluster random sampling. Ada dua group yang menjadi sampel didalam penelitian ini. Mereka adalah control group dan experimental group. Kelas XI IPA 1 sebagai experimental group sedang kelas XI IPA 2 sebagai control group. Jumlah sample dalam penelitian ini berjumlah 59 siswa. Kelas experimental group berisi 28 siswa sedangkan kelas control group berisi 31 siswa. Tahap – tahap dalam penelitian ini adalah try-out, pretest, measuring the validity dan reliability, treatment, dan posttest. Pada tahap try-out berfungsi untuk menguji instrumen penelitian apakah layak diujikan atau tidak. Tahap pretest dilakukan untuk untuk mencari kelas yang homogen yang kemudian dijadikan kelas experimental group dan control group. Peneliti melakukan pengujian validitas dan realibilitas instrumen butir soal dengan menggunakan rumus correlation of product moment dari program SPSS 16. Pada tahap treatment, kelas experiemental group diajarkan dengan menggunakan text dua bahasa, sedangkan pada kelas control group diajarkan dengan text berbahasa inggris. Setelah treatment selesai dilakukan, maka peneliti memberikan posttest kepada kedua group. Research result menunjukkan bahwa ada perbedaan yang signifikan dari nilai siswa antara experimental group dan control group setelah diberikan treatment. Ini dibuktikan dari mean score dan t-computed. Mean score dari experimental group lebih tinggi dari control group. Dimana mean score dari experimental group adalah 83.17 untuk active vocabulary dan 81.89 untuk passive vocabulary. Sedangkan mean score dari control group adalah 73.87 untuk active vocabulary dan 74.68 untuk passive vocabulary. Selanjutnya ditemukan bahwa nilai t-computed lebih tinggi dari nilai t-table. Dimana nilai t-computed adalah 2.750 dan nilai t-table adalah 1.672. T-computed dianalisis menggunakan SPSS 16.0 sedangkan t-table didapat dengan menggunakan t-table distribusi. Berdasarkan keterangan diatas, dapat disimpulkan bahwa dalam penelitian ini media pembelajaran dengan menggunakan bahan bacaan teks dua bahasa dapat meningkatkan penguasaan kosakata bahasa inggris siswa baik dalam active vocabulary maupun passive vocabulary.
This research aimed to investigating whether there was a significant effect of using bilingual text (English – Indonesian) instructional media in learning process toward the increasing of students’ vocabulary mastery. The populations of the study were all students of class XI at SMAN 1 Tarakan except XI Language class. Total population was 194 students. Determination of the sample conducted using cluster random sampling technique. There were two groups that taken as the sample in this research. They were the control group and the experimental group. XI IPA 1 class as the experimental group meanwhile XI IPA 2 class as the control group. The number of samples in this research amounted to 59 students. Experimental group class consists of 28 students while the control group class consists of 31 students. The stages of this research were the try-out, pretest, measuring the validity and reliability, treatment, and posttest. In the try-out, the stage serves to examine the research instruments whether decent tested or not. Pretest stage conducted to search for a homogeneous class then made as experimental group and the control group. Researcher tested the validity and reliability of the instrument using the formula of the product moment correlation of SPSS 16 program. At this stage of treatment, experimental group class taught using bilingual text, whereas the control group class taught by English text. After treatment was completed, the researcher gave the posttest to both groups. The research result showed that there was a significant from students’ score either in experimental group or control group after gave the treatment. It proved by the mean score and t-computed. The mean score of experimental group was higher rather than the control group mean score. The mean score of experimental group was 83.17 for active vocabulary and 81.89 for passive vocabulary. Whereas, the mean score of control group was 73.87 for active vocabulary and 74.68 for passive vocabulary. Furthermore, it found t-computed was higher than ttable. T-computed value was 2.750 and t-table value was 1.672. Then, the tcomputed analyzed with using SPSS 16.0 program meanwhile the t-table value had obtained from t-table distribution. Based on the description above, it can be concluded that in this research the using of bilingual text as learning media was able to improve students’ vocabulary mastery either in active vocabulary or passive vocabulary.