Improving The Students’ Ability On Writing Recount Text Through Guided Questions Technique Of Class VIII - 6 At SMPN 4 Tarakan In Academic Year 2011/2012 | ELECTRONIC THESES AND DISSERTATION
Image of Improving The Students’ Ability On Writing Recount Text Through Guided Questions Technique Of Class VIII - 6 At SMPN 4 Tarakan  In Academic Year 2011/2012

Improving The Students’ Ability On Writing Recount Text Through Guided Questions Technique Of Class VIII - 6 At SMPN 4 Tarakan In Academic Year 2011/2012

Pengarang : Dini Oktariani - Personal Name;

Perpustakaan UBT : Universitas Borneo Tarakan., 2012
XML Detail Export Citation
    SKRIPSI

Abstract

Tujuan Penelitian ini adalah untuk mengetahui apakah penggunaan Guided Questions Technique dapat meningkatkan keterampilan menulis siswa kelas VIII SMPN 4 Tarakan. Penelitian ini menggunakan metode penelitian tindakan kelas (PTK). Penelitian ini telah dilaksanakan di SMPN 4 Tarakan Jl. Hang Tuah RT. 08 Kelurahan Selumit Tarakan Tengah Kalimantan Timur dari bulan Mei 2012 sampai Bulan Juni 2012. Subyek dalam penelitian ini adalah siswa kelas delapan-6 SMPN 4 Tarakan tahun pembelajaran 2011/2012 yang terdiri dari 30 siswa. Berdasarkan dari kriteria keberhasilan, hasil penelitian ini menunjukkan bahwa pengunaan Guided Questions Technique dapat meningkatkan keterampilan menulis siswa dan meningkatkan motivasi siswa dalam belajar. Dari hasil tes menulis pada siklus 1 hanya ada 9 (30%) siswa yang dapat mencapai kriteria ketuntasan minimal dan 29 (70%) siswa tidak tuntas. Nilai tertinggi adalah 84, nilai terendah adalah 24, dan nilai rata-rata adalah 58,13. Pada siklus 2, hasilnya meningkat 50% karena ada 25 (83%) siswa yang dapat mencapai kriteria ketuntasan minimal dan hanya ada 5 (83%) siswa tidak tuntas. Nilai tertinggi adalah 92, nilai terendah adalah 44 dan nilai rata-rata adalah 73.53. Angka ini menunjukkan bahwa siswa mengalami peningkatan setelah menjalani proses pengajaran dengan menggunakan Guided Questions Technique. Hasil dari observasi siswa dan guru meningkat pada siklus 2. Pada siklus 1, aktivitas siswa memperoleh nilai 3,1 dan pada siklus 2 nilainya meningkat menjadi 4,8. Selain itu aktivitas guru pada siklus 1 memperoleh nilai 3,70 dan pada siklus 2 meningkat menjadi 4,5. Kesimpulan dalam penelitian ini menunjukkan bahwa tehnik guiding questions dapat meningkatkan kemampuan menulis siswa kelas VIII-6 SMPN 4 Tarakan tahun ajaran 2011/2012.

The objective of the research was to find out whether the Guided Questions Technique can improve the eighth year students’ in writing skill of SMPN 4 Tarakan. The design of this research was classroom action research (CAR). This research was conducted in SMPN 4 Tarakan located on Jl. Hang Tuah RT. 08 Kelurahan Selumit Tarakan Tengah Kalimantan Timur started from May 2012 until June 2012. The Subject of this research was of class VIII-6 at SMPN 4 Tarakan in academic year 2011/2012 consisting of 30 students. Based on the criteria of success this result showed that guided questions technique can improve the students in writing skill and increase the student’s motivation in writing. From the writing test result in cycle 1 there were only 9 (30%) students who could pass the minimum passing grade and 29 students or 70% on the failed level. The highest score was 84, the lowest score was 24, and the average score was 58.13. In cycle 2, it is increased to 50% because there were 25 (83%) students who could pass the minimum passing grade and only 5 students or 17% on the failed level. The highest score was 92 the lowest score was 44, and the average 73.53. This rate showed that the students got improved after leading the process of the implementation of Guided Questions Technique in the first and the second cycle. The observation result, it can be concluded that the result of students’ and teacher’s observation was increase in cycle 2. In cycle 1 the students’ activities got score 3.1 and in cycle 2 the score was increase to 4.8. Besides that the teacher’s activities in the cycle 1 got score 3.70 and in the cycle 2 the score was increase to 4.5. The study concluded that the use of Guided Questions Technique can improve the writing skill of class VIII-6 at SMPN 4 Tarakan, academic year 2011/2012.

Detail Informasi