The Levels Of English Listening Comprehension And Grammar Ability Of Senior High School Graduates In Tarakan In Academic Year 2010/2011 | ELECTRONIC THESES AND DISSERTATION
Image of The Levels Of English Listening Comprehension And Grammar Ability Of Senior High School Graduates  In Tarakan In Academic Year 2010/2011

The Levels Of English Listening Comprehension And Grammar Ability Of Senior High School Graduates In Tarakan In Academic Year 2010/2011

Pengarang : Oni Dwi Prasetya - Personal Name;

Perpustakaan UBT : Universitas Borneo Tarakan., 2012
XML Detail Export Citation
    SKRIPSI

Abstract

Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui tingkat kemampuan menyimak bahasa inggris dan kemampuan grammar bahasa inggris lulusan SMA di kota Tarakan serta korelasi antara kedua kemampuan tersebut. Populasi penelitian ini adalah lulusan SMA di kota Tarakan. Sampel penelitian ditentukan secara random sebanyak 30 orang lulusan SMA di kota Tarakan dan sekarang sedang menempuh pendidikan tahun pertama di Perguruan Tinggi. Instrumen penelitian ini seperangkat tes kemampuan bahasa inggris yang terdiri atas tes kemampuan menyimak dan tes kemampuan grammar . Tes kemampuan menyimak diadopsi dari TOEFL Cliff sementara tes kemampuan grammar adalah kemampuan menganalisa struktur kata atau kalimat. Pengambilan data dilakukan dengan cara mengumpulkan sampel pada waktu dan tempat yang sama untuk mengerjakan tes kemampuan menyimak dan kemampuan grammar. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa nilai rata-rata untuk tingkatan pemahaman menyimak lebih tinggi dari kemampuan grammar. Hal ini dibuktikan dengan nilai rata-rata level pemahaman menyimak adalah 31.60, sedangkan nilai rata-rata kemampuan grammar adalah 30.00. Kedua nilai tersebut dapat dikategorikan sebagai kategori rendah. Di lain pihak, korelasi antara pemahaman menyimak dan kemampuan grammar yang didapatkan adalah r test < r tabel atau 0.156 < 0.361 sehingga disimpulkan bahwa tidak adanya korelasi yang signifikan antara pemahaman menyimak dan kemampuan grammar untuk lulusan siswa SMA di Tarakan tahun pembelajaran 2010/2011.

The objective of the present research is provided data about level of English listening comprehension and grammar ability of senior high school graduates in Tarakan, as well as the correlation between the two variables. Population of this research is the senior high school graduates in Tarakan. Samples of the study were determined random. A total 30 graduates and now, they were studying at the first year of University level. The instrument of the research was a set of English test consisting of listening comprehension test and grammar ability test. The listening comprehension test was a version adopted from Cliff TOEFL whereas a grammar ability test was an ability to analyze writen structure. Data collection was done by inviting to do the set of test at the same time and same place as determined provided for the purpose their study. The result of this research shows the mean score of listening comprehension level is better than grammar ability. The mean score of listening comprehension level is 31.60, but the mean score of grammar ability is 30.00. Both of them get poor classification. On the other hand, the correlation between listening comprehension and grammar ability is r test < r table or 0.156 < 0.361. So, researcher conclude that there was no significant correlation between listening comprehension and grammar ability of senior high school graduates of Tarakan city in academic year 2010/2011.

Detail Informasi