
The Effectiveness Of Using STAD Learning Model To Increase The Students’ Descriptive Text Writing Skill Of The Second Grade Students At SMP Negeri 1 Sebatik In Academic Year 2011/2012
Pengarang : Sunaeni - Personal Name;
Perpustakaan UBT : Universitas Borneo Tarakan., 2012XML Detail Export Citation
Abstract
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui apakah ada perbedaan yang signifikan antara mengajar menggunakan model pembelajaran STAD (Student Teams Achievement Division) dan mengajar menggunakan conventional way dalam menulis descriptive text Populasi dari penelitian ini adalah siswa kelas VIII di SMP Negeri 1 Sebatik. Jumlah populasi adalah 210 siswa. Penentuan sample dengan cara tehnik cluster random sampling. Ada dua group sebagai sample dalam penelitian ini. Mereka adalah control group dan experimental group. Kelas VIII-A sebagai experimental group dan kelas VIII-B sebagai control group. Jumlah sample dalam penelitian ini adalah 68 siswa. Dimana masing-masing kelas terdiri dari 33 siswa untuk control group dan 35 siswa untuk experimental group. Tahap-tahap dalam penelitian ini adalah pretest, treatment dan posttest. Pada tahap pretest siswa diminta untuk menulis sebuah teks descriptive. Fungsi dari pretest adalah untuk mendapatkan informasi mengenai kemampuan siswa dalam menulis teks descriptive antara control dan experimental group. Setelah pretest, di berikan treatment di experimental group. Peneliti mengajar menulis teks descriptive dengan menggunakan model pembelajaran STAD. Setelah treatment, posttest di berikan kepada siswa. Research result menunjukkan bahwa ada perbedaan signifikan dari nilai siswa antara experimental dan control group setelah di berikan treatment. Ini dibuktikan dari mean score dan t-test. Mean score dari experimental group lebih tinggi dari control group. Dimana mean score dari experimental group adalah 64,80 dan mean score dari control group adalah 44,49. selisih nilai adalah 20,31 poin. Dari hasil analisis data mengindikasikan bahwa ada perbedaan signifikan dari nilai menulis siswa antara experimental group dan control group. Selanjutnya ditemukan bahwa nilai t-test lebih tinggi dari nilai t-table. Dimana nilai t-test adalah 7,692 dan nilai t-table adalah 1,668, selisih nilainya adalah 6,024 poin. Ttest telah di analisis menggunakan SPSS version 17.0, Sedangkan t-table dapat dilihat dalam t-table distribusi. Berdasarkan kesimpulan-kesimpulan di atas, dapat disimpulkan bahwa dalam penelitian ini model pembelajaran yang baik dalam menulis teks descriptive adalah mengajar dengan menggunakan STAD (Student Teams Achievement Division).
This research aimed to investigate whether there is any significant difference between students those taught using STAD learning model and those taught using conventional way in writing descriptive text. The population of this research was students of second grade of SMP Negeri 1 Sebatik. The total number of population was 205 students. The sample was taken by using cluster random sampling technique. There were two groups of sample in this research. They are control group and experimental group. Class VIII-A as the experimental group and class VIII-B as control group. The sample of this research was consisted of 68 students. Which each class was consisted of 33 students for control group and 35 students for experimental group. The stages in this research are pretest, treatment and posttest. In pretest the students were asked to write a descriptive text. The function of pretest is to know the students’ writing skill between control and experimental group. After the pretest was done, the treatment held in experimental group. The researcher taught writing descriptive text by using STAD learning model. After the treatment, the posttest was given to the students. The research result of the research showed that there were significant differences of students’ score between the experimental group and control group after giving treatment. It was proved by mean score and t-test. The mean score of experimental group was higher than control group. Where mean score of experimental group was 64.80 and mean score of control group was 39.15. The gain of the score was 25.65 points. From the result of data analysis indicated that there was a significant difference on the students’ writing scores between experimental group and control group. Next, it was found that the value of t-test was higher than the value of t-table. Where the score of t-test was 8.453 and the score of t-table was 1.668. The gain of the score was 6.785 point. T-test was analyzed by the SPSS version 17.0, besides t-table could be seen from distribution of t-table. Based on those conclusions above, it can be concluded that in this research a good learning model in writing descriptive text was taught using STAD (Student Teams Achievement Division).