
The Effectiveness Of Visual, Auditory, Kinesthetic (VAK) Model In Teaching Writing On Procedure Text For The Seventh Grade Students At SMP Muhammadiyah 2 Tarakan
Pengarang : Dian Permatasari - Personal Name;
Perpustakaan UBT : Universitas Borneo Tarakan., 2018XML Detail Export Citation
Abstract
Tujuan penelitian ini adalah untuk menyelidiki ada tidaknya perbedaan dari siswa yang diajar menggunakan model Visual, Auditory, Kinesthetic (VAK) dengan siswa yang diajar menggunakan model Mind Mapping dalam pengajaran penulisan teks prosedur kelas tujuh di SMP Muhammadiyah 2 Tarakan. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode quasiexperimental, bentuk desain yang di pilih dalam penelitian ini adalah nonequivalent control group design, yang menjadi objek dalam penelitian ini adalah kelas VII A sebagai kelas eksperimen dan kelas VII C sebagai kelas control yang di ambil menggunakan tehnik purposive sampling technique. Peneliti menggunakan Independent Sample of T-test untuk meneliti data. Hasil dari penelitian ini menunjukkan bahwa terdapat perbedaan signifikan antara siswa yang diajar menggunakan model Visual, Auditory, Kinesthetic (VAK) dan siswa yang diajar mengginakan model Mind Mapping dalam penulisan teks prosedur siswa. Hal ini dibuktikan dengan hasil dari nilai rata-rata siswa pada pretest di kelas eksperimen adalah 32.83 dan nilai rata-rata siswa pada pretest di kelas control adalah 36.83. Nilai rata-rata siswa pada posttest di kelas eksperiment adalah 55.83 dan nilai rata-rata siswa pada posttest di kelas kontrol adalah 46.50. Nilai rata-rata siswa pada posttest di kelas eksperimen lebih tinggi dibandingkan dengan nilai rata-rata siswa pada posttest di kelas kontrol. Hasil dari Independent sample of T-test, diperoleh nilai t hitung = 2.095 dan t dengan df= N-2= 46 pada level signifikansi 5% atau 0,05 adalah 2.013. Dapat disimpulkan bahwa t table > t yaitu 2.095 > 2.013, maka terdapat pengaruh signifikan dari implementasi model Visual, Auditory, Kinesthetic (VAK) dalam pengajaran penulisan teks prosedur kelas tujuh di SMP Muhammadiyah 2 Tarakan
The objective of the research was to investigate whether there was any significant difference between the students who was taught by using Visual, Auditory, Kinesthetic (VAK) model and those who was taught by using Mind Mapping model in teaching writing on procedure text for the seventh grade students at SMP Muhammadiyah 2 Tarakan. The method used in this research was quasi-experimental, the design of this research was nonequivalent group design. The sample of this research was class VII A as experimental class and VII C as control class by using purposive sampling technique. The research instrument was writing test. The researcher used Independent Sample of T-test to analyze the data. The result of this research showed that there was a significant difference between the students who are taught by using Visual, Auditory, Kinesthetic (VAK) model and those who are taught by using Mind Mapping model in writing procedure text. It was proven by the result of the students’ mean score in the pretest and posttest. The students’ mean score in the pretest in experiment class was 32.83 and the students’ mean score in the pretest in control class was 36.83. The students’ mean score in the posttest in experiment class was 55.83 and the students’ mean score in the posttest in control class was 46.50. The students’ mean score in the posttest in experiment class was higher than control class. The result of Independent sample of T-test obtained t count = 2.095 and t with df = N2 = 46 on significance level 5% or 0.05 that was 2.013. It can be concluded that t count > t that was 2.095 > 2.013. Then, there has significant effective of implementation of Visual, Auditory, Kinesthetic (VAK) model in teaching writing on procedure text for the seventh grade students at SMP Muhammadiyah 2 Tarakan.