
The Use Of Audio Visual Media In Learning English To Improve Students’ Listening Comprehension At Seventh Grade Students Of MTs Negeri Tarakan
Pengarang : Diana Yulia Agustine - Personal Name;
Perpustakaan UBT : Universitas Borneo Tarakan., 2019XML Detail Export Citation
Abstract
Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui apakah menggunakan media audio visual dapat meningkatkan pemahaman mendengarkan pada siswa kelas tujuh di MTs Negeri Tarakan. Penelitian ini menggunakan PTK (Penelitian Tindakan Kelas) yang dilakukan dalam dua siklus, setiap siklus terdiri dari dua pertemuan. Instrumen penelitian ini adalah observasi ceklis untuk guru dan siswa, serta soal mendengarkan. Hasil dari observasi ceklis untuk guru mendapatkan skor pada siklus pertama, pertemuan I: 74 (70.47%) dan pertemuan II: 80 (76.19%) kemudian, siklus kedua mendapatkan skor di pertemuan I: 83 (79.04%) dan pertemuan II: 88 (81.90%). Dan hasil dari nilai siswa pada siklus petama adalah 19 (70,37%) siswa berhasil mencapai nilai kelulusan minimum (KKM) dan 8 (26,62%) siswa gagal mencapai nilai kelulusan minimum. Namun pada siklus kedua terdapat peningkatan hasil skor sisiwa dalam pemahaman mendengarkan, dapat dilihat dari hasil bahwa 22 (81,48%) siswa berhasil mencapai nilai kelulusan minimum dan hanya 5 (18,51%) siswa yang gagal mencapai nilai kelulusan minimum. Kesimpulan dari penelitian ini adalah dengan menggunakan media audio visual dalam belajar bahasa Inggris dapat meningkatkan pemahaman mendengarkan siswa terutama pada siswa kelas tujuh di MTs Negeri Tarakan.
The objective of the research was to find out whether using audio visual media can improve the students’ listening comprehension at seventh grade students of MTs Negeri Tarakan. This research used CAR (Classroom Action Research) conducted in two cycles, each cycle consists of two meetings. The instrument of this research were observation checklist for teacher and students, and listening test. The result of the observation checklist for teacher got score in the first cycle, meeting I: 74 (70.47%) and meeting II: 80 (746.19%) then, the second cycle the score in meeting I: 83 (79.04%) and meeting II: 88 (81.90%). And The result of the students score in first cycle 19 (70.37%) students success to reach the minimum passed grade (KKM) and 8 (26.62%) students fail to reach the minimum passed grade. But in second cycle there was improvement of the result of the students’ score in listening comprehension, can be seen from the result that 22 (81.48%) students success to reach the minimum passed grade and only 5 (18.51%) students fail to reach the minimum passed grade. The conclusion in this research by using audio visual media in learning English can improve students’ listening comprehension especially for seventh grade students in MTs Negeri Tarakan.