
The Factor Of Speaking Problems Faced By The Eleventh Graders Of SMA Negeri 1 Tanjung Selor
Pengarang : Patri Juliyati - Personal Name;
Perpustakaan UBT : Universitas Borneo Tarakan., 2022XML Detail Export Citation
Abstract
Tujuan penelitian ini adalah untuk mendeskripsikan hasil faktor masalah berbicara siswa kelas XI SMA Negeri 1 Tanjung Selor. Desain penelitian ini adalah deskriptif. Subyek diambil dengan teknik random sampling. Peneliti mengambil 28 siswa kelas XI dengan masing-masing perwakilan dari 8 kelas. Untuk mengumpulkan data, peneliti menggunakan dokumentasi, kuesioner, dan wawancara. Berdasarkan hasil angket menunjukkan bahwa 1) terdapat 53,6% siswa menjawab pemilihan kosakata yang kurang tepat, 2) 42,9% siswa menjawab kurang percaya diri dalam pengucapan, 3) 35,7% siswa menjawab tidak tepat. grammar, dan 46,4% siswa menjawab bahwa mereka tidak bisa berbahasa Inggris dengan baik. Hasil wawancara dengan guru bahasa Inggris dan siswa menunjukkan bahwa ada beberapa masalah yang dihadapi siswa yaitu lemahnya tata bahasa, lemahnya pengucapan dalam bahasa Inggris, tidak lancar berbicara bahasa Inggris, kurangnya kosakata, kesulitan menyusun kalimat bahasa Inggris, kurangnya berlatih berbicara di rumah dan di sekolah, malu dengan pengucapan yang salah dan takut ditertawakan oleh teman. Berdasarkan hasil penelitian menunjukkan bahwa ada beberapa faktor masalah berbicara yang dihadapi siswa kelas XI SMA Negeri 1 Tanjung Selor yaitu kurang percaya diri, lemah tata bahasa, lemah pengucapan dalam bahasa Inggris, tidak lancar berbicara bahasa Inggris, kurangnya kosa kata, kesulitan menyusun kalimat bahasa Inggris, kurangnya latihan berbicara.
The purpose of the research was to describe the results of the speaking problem factors of class XI students at SMA Negeri 1 Tanjung Selor. The desing of the research was a descriptive. The subject was taken by random sampling technique. The researcher took 28 students of class XI with each representative from 8 classes. To collect the data, the researcher used documentation, questionnaire, and interview. Based on the results of the questionnaire showed that 1) there were 53.6% of students answered the lack of proper vocabulary selection, 2) 42.9% of students answered less confident in pronunciation, 3) 35.7% of students answered that they did not use proper grammar, and 46.4% of students answered that they could not speak English well. The results of interview with the teacher of English and the students showed that there were several problems faced by the students namely weak of grammar, weak of pronunciation in English, not fluent in speaking English, lack of vocabulary, difficulty compiling English sentences, lack of practice speaking at home and at school, embarrassed by wrong pronunciation and fear of being laughed at by friends. Based on the result of the research showed there were some factor of speaking problems faced by the eleventh graders of SMA Negeri 1 Tanjung Selor namely less of confidence, weak of grammar, weak of pronunciation in English, not fluent in speaking English, lack of vocabulary, difficulty compiling English sentences, lack of practice speaking.