
Teaching Descriptive Writing By Using Mind Maping At Eight Graders Of SMP Negeri 11 Tarakan
Pengarang : Dayang Maya Utari - Personal Name;
Perpustakaan UBT : Universitas Borneo Tarakan., 2020XML Detail Export Citation
Abstract
Penelitian ini bertujuan untuk mencari keefektifan dalam penggunaan metode Mind Mapping dalam meningkatkan skill penulisan siswa kelas VIII di SMP Negeri 11 Tarakan. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah Kuasi-eksperimen. Didalam pengumpulan data, peneliti menggunakan tes. Peneliti memberikan tes sebelum (pre-tes) dan setelah (post-tes). Skor rata-rata dari setiap tes dibandingkan untuk mengetahui peningkatan dalam skill penulisan siswa. Hasil penelitian ini menunjukkan peningkatan positif didalam penulisan siswa. Skor rata-rata pre-test kelas eksperimen adalah 55,85 dan pada kelas kontrol adalah 56,7. Rata-rata skor post-test pada kelas eksperimen adalah 78,15 dan pada kelas kontrol adalah 72,25. Nilai post-test kelas eksperimen lebih tinggi daripada kelas kontrol, hasil dari independent sample T-test menunjukkan bahwa t-test (1,779) lebih tinggi dari pada ttable (1,686). Dapat disimpulkan bahwa metode Mind Mapping terbukti efektif meningkatkan skill penulisan siswa kelas VIII di SMP Negeri 11 Tarakan.
This study aimed to investigated the effect of using the Mind Mapping on writing skill of the eight grade students at SMP Negeri 11 Tarakan. The method used in this research was Quasi-experiment. Writing test were used as the instruments for data collection. The test were given before (pretest) and after (posttest)the treatment. The average score of each test was compared to find out the improvement in students’ writing skills. There was a positive increase found in the students’ writing. The average pretest score of the experimental class was 55.85 and that of the control class was 56.78. The average posttest score of the experimental class was 78.15 and that of the control class was 72.25. The experimental class posttest value was higher than the control class and the results of the independent sample t-test showed that the calculated t value (1.779) was greater than the critical t value (1.686). It was concluded that the Mind Mapping method was proven to be effective in improving the writing skills of the eight grade students at SMP Negeri 11 Tarakan.