
The Use Of Make A Match Model To Improve Students’ Reading Comprehension On Narrative Text At Tenth Grade Students Of SMA Negeri 3 Tarakan
Pengarang : Salma Marten - Personal Name;
Perpustakaan UBT : Universitas Borneo Tarakan., 2020XML Detail Export Citation
Abstract
Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mencari efektifitas dari menggunakan model Make a Match untuk meningkatkan pemahaman membaca siswa kelas sepuluh di SMA Negeri 3 Tarakan. Penelitian ini menggunakan desain pre-eksperimental. Penentuan sampel dilakukan dengan cara teknik total. Populasi dari penelitian ini adalah 36 siswa. Sampel dari penelitian ini adalah kelas X yang terdiri dari 288 siswa. Instrument yang digunakan berupa tes membaca berupa pra tes dan pos tes. Dalam menganalisis data, peneliti menggunakan deskriptif analisis dalam aplikasi SPSS 24.0. Hasil penelitian ini menunjukkan ada perbedaan skor rata-rata antara pretest dan posttest. Hal ini dibuktikan dengan hasil skor rata-rata siswa. Skor rata-rata siswa dalam pretest adalah 49.86 dan dalam posttest adalah 66.81. Ini menunjukkan bahwa nilai rata-rata siswa mengalami peningkatan nilai sebesar 16.95. Dapat dilihat bahsa peningkatan nilai rata-rata siswa pada posttest lebih tinggi daripada pretest dan menunjukkan ada perbedaan dari nilai membaca siswa antara pretest dan posttest.hasil dari paired sample test menunjukkan bahwa t-test adalah 14.122 lebih tinggi dari t-table (1.691). Sehingga, 14.122 > 1.691. Dengan kata lain hipotesis nol (H0) ditolak dan hipotesis alternatif (Ha) diterima. Hasil analisis data membuktikan bahwa hasil pengajaran menggunakan Make Match model dapat meningkatkan kemampuan membaca. Berdasarkan penjelasan di atas, dapat di simpulkan bahwa model Make a Match effektif untuk meningkatkan pemahaman membaca siswa kelas X di SMA Negeri 3 Tarakan.
The purpose of this research was to find the effectiveness of using Make a Match Model to improve reading comprehension of tenth grade students at SMA Negeri 3 Tarakan. This research was pre-experiment design. Total sampling technique was used to collect the sample. The population of this research was all the tenth grader at SMA Negeri 3 Tarakan. The total population was 288 students. The sample of this research was X class that consisted of 36 students. The instrument of this research was reading tests that consisted of pre-test and post-test. In analyzing the data, the researcher used descriptive analysis in the SPSS.24.0. The results showed that there was difference mean score between pretest and posttest. It was proven by the result of the students’ mean score. The mean score in pretest was 49.85 and in posttest was 66.81. It was indicated that the mean has increased to 16.95. It can be seen that the improvement of the students’ mean score in the posttest was higher than pretest and it indicated that there was difference from students’ reading score between pretest and posttest. The result of paired sample t-test showed that t-test computation was 14.122 higher than t-table (1.691). On the other word, 14.122 > 1.691 it means (H0) was rejected and the alternative hypothesis (Ha) was accepted. The results of data analysis proved that the results of teaching reading comprehension by using Make a Match model be able to improve students reading comprehension. Based on the explanation above, it can be concluded that Make a Match model is effective to improve students reading comprehension at tenth grade students’ of SMA Negeri 3 Tarakan.