
Pedagogical Competence Of The English Teachers At Public Junior High Schools In Tarakan
Pengarang : Yohana Marsiana - Personal Name;
Perpustakaan UBT : Universitas Borneo Tarakan., 2020XML Detail Export Citation
Abstract
Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan bagaimana kompetensi pedagogik guru bahasa Inggris SMP Negeri di Tarakan dan persepsi siswa terhadap kompetensi pedagogik guru Bahasa Inggris SMP Negeri di Tarakan. Penelitian ini menggunakan penelitian survei dengan menggunakan pendekatan kuantitatif. Populasi dari penelitian ini adalah guru Bahasa Inggris dan seluruh siswa-siswi SMP Negeri di Tarakan. Sampel dari penelitian ini adalah 12 guru Bahasa Inggris dan 338 siswa. Sampel diambil dengan menggunakan teknik stratified random sampling. Instrument yang digunakan dalam penelitian ini adalah kuesioner dan wawancara. Siswa dan guru diminta untuk mengisi kuesioner yang dibagikan oleh peneliti, setelah itu peneliti melakukan wawancara dengan guru Bahasa Inggris terkait kompetensi pedagogik guru. Hasil penelitian menunjukan skor rata-rata dari kompetensi pedagogik guru adalah 155.58 termasuk dalam kategori sangat baik sedangkan skor rata-rata dari persepsi siswa terhadap kompetensi pedagogik guru Bahasa Inggris adalah 150.24 termasuk dalam kategori bagus. Berdasarkan hasil wawancara dengan guru, menunjukan bahwa guru-guru memilik cara-cara yang berbeda dalam menguasai kompetensi pedagogik.
This research aimed to describe pedagogical competence of English teachers at public junior high schools in Tarakan and students’ perception towards the pedagogical competence of the English teachers at public junior high schools in Tarakan. This study used a survey method and a quantitative approach. The research population was the English teachers and all students of public junior high schools in Tarakan. The sample of this study was 12 English teachers and 338 students taken using a stratified random sampling technique. The instruments used in this study were questionnaire and interviews. The students and the teachers were asked to fill out the questionnaires distributed by the researcher, after which the researcher conducted interviews with the English teachers related to their pedagogical competence. The result showed that the average score of the teacher’s pedagogical competence was 155.58 (very good category) while the average score of students’ perceptions towards the English teacher’s pedagogical competence was 150.24 (good category). The result of the interviews with the teachers showed that the teachers had different ways of mastering pedagogical competence.