A Proposed English Syllabus And Instructional Materials For Seventh Grade Students Of SMP Negeri 2 Tarakan | ELECTRONIC THESES AND DISSERTATION
Image of A Proposed English Syllabus And Instructional Materials For Seventh Grade Students Of SMP Negeri 2 Tarakan

A Proposed English Syllabus And Instructional Materials For Seventh Grade Students Of SMP Negeri 2 Tarakan

Pengarang : Aries Utomo - Personal Name;

Perpustakaan UBT : Universitas Borneo Tarakan., 2013
XML Detail Export Citation
    SKRIPSI

Abstract

Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengembangkan silabus dan materi Bahasa Inggris untuk siswa kelas VII SMP Negeri 2 Tarakan. Desain penelitian ini adalah Research and Development (R&D). Tahapan pengembangan meliputi penelitian dan pengumpulan informasi, pengembangan produk, validasi ahli, revisi dan evaluasi, uji coba produk, revisi dan evaluasi, dan produk akhir. Responden dari penelitian ini adalah siswa kelas VII di SMP Negeri 2 Tarakan. Jumlah responden adalah 178 siswa dari 341 siswa yang dibagikan kuesioner mengenai pembelajaran Bahasa Inggris di kelas VII. Sedangkan, jumlah siswa yang mengikuti uji coba produk adalah siswa kelas VII-3 yang berjumlah 35 siswa. Hasil akhir penelitian ini adalah satu set silabus dan materi pembelajaran Bahasa Inggris untuk siswa kelas VII SMP. Hasil analisa kebutuhan melalui kuesioner, wawancara, dan analisis dokumen menunjukkan bahwa tujuan dan keterampilan Bahasa Inggris yang dikembangkan dalam mata pelajaran ini adalah berhubungan dengan 4 keterampilan yang harus dimiliki oleh setiap siswa dalam belajar bahasa Inggris, yaitu 1)Keterampilan menyimak meliputi audio visual and diskusi/percakapan, 2)keterampilan berbicara meliputi melakukan percakapan, presentasi, bermain peran, dan tanya jawab, dan 3)Keterampilan membaca meliputi kemampuan membaca nyaring dengan pengucapan, tekanan, dan intonasi yang bagus, dan 4) Keterampilan menulis meliputi kemampuan menulis essay, concluding, menyusun kalimat, dan pilihan ganda. Berdasarkan dari data penelitian, bisa disimpulkan bahwa produk yang dikembangkan layak untuk digunakan sebagai materi ajar. Hal ini didasarkan pada hasil penilaian para ahli dan hasil uji coba silabus kepada guru Bahasa Inggris dan materi kepada siswa.




The objective of this research was to develop English syllabus and instructional materials for seventh grade students of SMP Negeri 2 Tarakan. The design of this research was Research and Development (R&D). The stages of development included research and information collection, product development, expert validation, revision and evaluation, try-out the product, revision and evaluation, and final product. The respondents of this research were seventh grade students of SMP Negeri 2 Tarakan. The number of the respondents was 178 students from 341 students which were distributed questionnaire about learning materials of English in the seventh grade. Whereas, the number of the students that followed try-out the product was class VII-3 which consisted of 35 students. The final result of this research is a set of English syllabus and instructional materials for seventh grade students in Junior high school. The results of need analysis through questionnaire, interview, and document analysis indicate that the objective and English skills developed in this subject is related with four skills that have to master every students in learning English, they are 1) Listening skill includes audio visual and discussion/conversation, 2) Speaking skill includes conversation, presentation, role play, and ask-answer, 3) Reading skill includes ability in reading aloud with good pronunciation, stress, and intonation, and 4) Writing skill includes ability in writing essay, concluding, composing sentence, and multiple choice. Based on the research data, it can be conluded that the developed product is appropriate to be used as teaching materials. It is based on the experts judgement and the results of try-out the English syllabus to the English teacher and instructional materials to the students.

Detail Informasi