Improving Students’ Writing Achievement In Composing The Recount Text Through Mind Mapping Method At Second Grade Students Of SMP Mulawarman Tarakan | ELECTRONIC THESES AND DISSERTATION
Image of Improving Students’ Writing Achievement In Composing The Recount Text Through Mind Mapping Method At Second Grade Students Of SMP Mulawarman Tarakan

Improving Students’ Writing Achievement In Composing The Recount Text Through Mind Mapping Method At Second Grade Students Of SMP Mulawarman Tarakan

Pengarang : Darnawati - Personal Name;

Perpustakaan UBT : Universitas Borneo Tarakan., 2013
XML Detail Export Citation
    SKRIPSI

Abstract

Dalam proses belajar bahasa inggris ada empat kemampuan yg di harapakan yaitu mendengar, berbicara, membaca, and menulis. Dalam penelitian ini peneliti lebih focus pada kemampuan menulis siswa Tujuan Penelitian ini adalah untuk mengetahui apakah penggunaan metode peta konsep dapat memperbaiki keterampilan menulis siswa kelas VIII SMP Mulawarman Tarakan. Penelitian ini menggunakan tehnik penelitian tindakan kelas (PTK). Penelitian ini telah dilaksanakan di SMP Mulawarman Tarakan Jl. Seroja rt.32 karang anyar dari bulan Mei sampai bulan Juni 2013. Subjek dalam penelitian ini adalah kelas siswa kelas 8-b yang terdiri dari 11 laki-laki dan 15 perempuan SMP Mulawarman Tarakan. Metode penelitian adalah penelitian tindakan kelas dan data dalam penelitian ini diperoleh dari hasil tes tertulis dan observasi . Sumber data dalam penelitian ini adalah siswa kelas 8-b SMP Mulawarman dan guru sebagai mitra penelitian serta seluruh komponen sekolah. Berdasarkan hasil penelitian, menunjukan bahwa penggunaan metode peta konsep dapat memperbaiki menulis siswa. Pada siklus pertama, hasil tes menulis siswa adalah sebanyak 10 (38%) siswa yang dapat mencapai kriteria ketuntasan minimal dan 16 (62%) siswa yang tidak tuntas. Pada siklus kedua, terjadi peningkatan hasil belajar siswa sebanyak 19 (70%) dan yang tidak tuntas hanya 6 (30%) siswa. Selain itu, hasil observasi siswa dan guru juga mengalami penigkatan pada siklus kedua. Pada observasi siswa memperoleh 67.3 pada sisklus 1 dan meningkat menjadi 82.7 pada siklua ke 2. Pada observasi guru memperoleh 46 pada siklus 1 dan meningkat menjadi 55 pada siklus 2. Kesimpulan dalam penelitian ini adalah penggunaan metode peta konsep dapat memperbaiki pencapaian menulis siswa pada kelas 8-b SMP Mulawarman Tarakan tahun 2012/2013.




In learning of English lesson there are four skills that necessary to achieve, they are listening, speaking, reading, and writing. At this of research, the researcher focuses on the students’ writing skill. The objective of the research was to improve Students’ Writing Achievement in Composing the Recount Text Through Mind Mapping Method at Second Grade Students of SMP Mulawarman Tarakan. The design of this research was classroom action research (CAR). This research conducted in SMP Mulawarman Tarakan located on Jl. Seroja RT.32 Kelurahan Karang Anyar started from May to June 2013. The subject of this research was of class 8-b that consist by 11 male and 15 female at SMP Mulawarman Tarakan. The research design of this research is classroom action research (CAR) and research instrument are taken from written test and observation sheet. The subject of this research is VIIIB of SMP Mulawarman and English teacher as teacher collaborates and all of school component. Based on the result of research, showed that mind mapping method can improve students’ writing achievement. In cycle 1, writing test of recount text result there only 10(38%) students who could pass the minimum passing grade and 16(62%) students who on failed. In cycle 2, it was increased the writing result there were 19(73%) who could the minimal passing grade and only 7(27%) students on failed. Besides that, the student and teacher observation result were increased at second cycle. Students activities got score 67.3 on cycle 1 and was increased to be 82.7 on cycles 2.then, teacher activity got score 49 on cycle 1 and was increased to be 55 on cycle 2. Based on the research result, it can be concluded that Mind mapping method can be improve the students writing achievement at 8-b students of SMP Mulawarman Tarakan, 2012-2013 academic year.

Detail Informasi