
Level Of Critical Thinking Of The Question Items In Reading Parts Of The English Textbook For Twelfth Senior High School Published By Pusat Perbukuan Departemen Pendidikan Nasional Based On A Revised Version Of Bloom Taxonomy In Cognitive Domain
Pengarang : Monica Jenisartika Purnamasari Dhiu - Personal Name;
Perpustakaan UBT : Universitas Borneo Tarakan., 2013XML Detail Export Citation
Abstract
Penelitian ini merupakan penelitian deskriptif kuantitatif. Tujuan penelitian adalah untuk mendeskripsikan level berfikir kritis pada question items in reading parts buku terbitan Pusat Perbukuan Departemen Pendidikan Nasional kelas dua belas berdasarkan pada versi revisi dari bloom opinion pada ranah kognitif. Metode penelitian yang digunakan dalam penelitian ini adalah descriptive kuantitatif. Objek pada penelitian ini adalah questions items in reading parts. Pada buku terbitan Pusat Perbukuan Departemen Pendidikan Nasional kelas dua belas Teknik pengumpulan data yang digunakan pada penelitian adalah documentarystudy. Data yang telah terkumpul lalu dianalisis dengan menggunakan versi revsi dari bloom opinion pada ranah kognitif. Hasil dari penelitian ini ditemukan bahwa komposisi dimensi kognitif pada soal-soal pada bagian membaca di buku kelas dua belas terbitan Pusat Perbukuan Departemen Pendidikan Nasional bervariasi (1) 63.7 % dalam Ingatan, (2) 15.8% dalam Pemahaman,(3) 1.02% dalam Penerapan, (4) 10.2 % dalam Analisis, (5) 7.14 % dalam Evaluasi dan (6) 2.04% dalam Mencipta. Berdasarkan hasil penelitian ini, disimpulkan hasil penelitian ini, disimpulkan bahwa question items in reading parts pada buku terbitan pusat perbukuan departemen pendidikan nasional kelas dua belas masuk pada kategori Low order thinking skill.
This research was descriptive quantitative research. Objective of this research was to describe level of critical thinking of the question items in reading parts of the English textbook for twelfth senior high school published by Pusat Perbukuan Departemen Pendidikan Nasional on a revised version of bloom taxonomy in cognitive domain. The research design of the research was descriptive quantitative. The research object of the research was question items in reading parts of the English textbook for twelfth senior high school published by Pusat Perbukuan Departemen Pendidikan Nasioanal. Technique of collecting data of the research was documentary study. After collecting the data, the researcher analyzed it by using a revise version of bloom taxonomy in cognitive domain. The results of the research shown there were variety of composition of the cognitive domain of the question items of reading part in English textbook twelfth grade published by Pusat Perbukuan Departemen Pendidikan Nasionl based on a revised version of bloom taxonomy in cognitive domain. They were : (1) 63.7 % in remembering (2) 15. 8 % in understanding (3) 1.02 % in applying (4) 10.2 % in analyzing (5) 7.14 % in evaluating (6) 2.04 % in creating. Based on result of the research, the researcher concluded that question items of reading parts in English textbook twelfth grade published by Pusat Perbukuan Departemen Pendidikan Nasional belong to low order thinking skill (LOTS) category.