The Problems Faced By The English Teacher In Conducting The Preparations, Learning Process, And Evaluation At The Sixth Grades Of SDN 018 Tarakan 2013/2014 Academic Year | ELECTRONIC THESES AND DISSERTATION
Image of The Problems Faced By The  English  Teacher In Conducting The Preparations, Learning Process, And Evaluation At The Sixth Grades Of SDN 018 Tarakan 2013/2014 Academic Year

The Problems Faced By The English Teacher In Conducting The Preparations, Learning Process, And Evaluation At The Sixth Grades Of SDN 018 Tarakan 2013/2014 Academic Year

Pengarang : Iis Febriansyah - Personal Name;

Perpustakaan UBT : Universitas Borneo Tarakan., 2014
XML Detail Export Citation
    SKRIPSI

Abstract

Tujuan dari penelitian ini adalah menjelaskan permasalahan – permasalahan apa saja yang dihadapi oleh guru Bahasa Inggris dalam melaksanakan persiapan kegiatan belajar, proses, dan evaluasi. Penelitian ini menggunakan metode deskriptif kualitatif. Sekolah ini berlokasi di kelurahan Karang Rejo Tarakan. Penelitian ini dilaksanakan pada bulan Juni 2014. dimana subjek dari penelitian ini adalah guru Bahasa Inggris SDN 018 Tarakan yang mengajar dikelas enam tahun pembelajaran 2013/2014. Instrumen penelitian yang digunakan adalah wawancara, kuisioner dan observasi kelas. Wawancara dan kuisioner ditujukan kepada guru dan murid untuk mengetahui permasalahan yang dihadapi oleh guru Bahasa inggris. Observasi kelas dilaksanakan pada saat kegiatan belajar mengajar berlangsung. Peneliti mengobservasi dokumen dan apa yang guru siapkan untuk meciptakan suasana yang efektik dan efisien untuk murid dalam mengajar. Dan pada akhirnya peneliti mewawancarai guru untuk mendapatkan data terakhir untuk masalah yang dihadapi guru dalam menyiapkan persiapan mengajar, proses pembelajaran, dan evaluasi. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa ada beberapa permasalahan yang dihadapi oleh guru Bahasa inggris, seperti : Pertama, berkaitan dengan perangkat pembelajaran, dalam persiapan belajar mengajar, Perangkat pembelajaran yang digunakan guru seperti prota, prosem, silabus dan RPP sudah disediakan oleh bagian kurikulum. Hal ini mengakibatkan kencendrungan para guru tidak membuat sendiri perangkat pembelajarannya. Kedua, berkaitan dengan media, media yang dipersiapkan sangat sedikit karena minimnya fasilitas media yang ada di sekolah. Ketiga, berkaitan dengan bentuk evaluasi, guru menghadapi masalah dalam menentukan alokasi waktu untuk menguji kemampuan siswa. Ke empat, dalam memberikan nilai kepada siswa, guru sulit memberikan nilai kepada siswa dikarenakan beberapa siswa ada yang tidak mengumpulkan tugas yang diberikan. Selain itu dalam memberikan ujian praktek, banyak siswa yang tidak serius, merasa malu dan takut untuk berbicara.

The purpose of this research was to describe some teaching problems faced by the English teacher in conducting the teaching preparation, process, and evaluations. This research used descriptive qualitative. The research was conducted at SDN 018 Tarakan is located in Kelurahan Karang Rejo Tarakan on June 2014. The research focused on the English teacher who taught on the sixth grade of academic year 2013/2014. The research instruments which used in collecting the data were interview, questionnaire, and classroom observation. The interview and the questionnaires consist of several questions to get the teacher and students respond related with the problems faced by the English teacher. The classroom observation was conducted teaching preparations and learning process. The researcher observed the documents and what the teacher did to create effective and efficient atmosphere for students in learning. In the end the researcher interviewed the teacher for getting the data related to the problems faced by teacher in conducting teaching preparations, learning process, and evaluations. The result showed that there were many problems faced by the English teacher, such as: First, related with the teachers need in teaching preparation like yearly program, semester program, lesson study and lesson plan, there were available by the curriculum department. It caused the teacher did not make their preparation for teaching. Second, related with limited teaching media prepared by the teacher because of limited facilitation available in the school. Third, related with the forms of evaluation, the teacher difficult in determining the time allocated for each forms of test in conducting the evaluation. Fourth, related with the instruments of evaluation, the literatures in making the instruments were limited. The last, the teacher difficult in giving the final score to the students because many of students did not collected their assignment and also in practice test, some students didn’t seriously. They felt shy and scare to speak up.

Detail Informasi