
The Study On Students’ Motivation In Remembering Vocabulary By Using Make A Match Type Of Cooperative Learning At Seventh Grade Of SMPN 5 Tarakan
Pengarang : Anita - Personal Name;
Perpustakaan UBT : Universitas Borneo Tarakan., 2014XML Detail Export Citation
Abstract
Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan motivasi siswa dalam mengingat kosakata denan menggunakan Make a Match tipe Cooperative Learning. Desain penelitian ini menggunakan kuantitatif dan kualitatif deskripsi. Responden dari penelitian ini adalah siswa kelas satu yang pada waktu penelitian ini berlangsung mereka berada disemester satu di SMPN 5 Tarakan. Jumlah siswa yang menjadi responden adalah 2 siswa. Peneliti mengambil satu kelas sebagai sampel dari sebelas kelas yag dipilih secara acak. Kuesioner diisi oleh siswa yang bersangkutanuntuk mendapatkan data tentang tingkat ketertarikan siswa, keterkaitan siswa, kepercayadirian siswa, dan kepuasan siswa dalam belajar kosakata dengan menggunakan Make a Match. Selain kuesioner, peneliti juga menggunakan pedoman wawancara untuk mendapatkan data tentang tingkat motivasi siswa dalam mengingat kata dengan menggunakan Make a Match. Rekaman video digunakan untuk mendukung data yang diambil dari proses
belajar dan mengajar. Data dianalisis dan di jadikan dalam bentuk persen. Hasil kuesioner menunjukkan bahwa 74.07% siswa mempunyai motivasi sedang, 14.81% siswa mempunyai motivasi tinggi, dan 11.11% siswa mempunyai motivasi rendah dalam belajar kosakata dengan mengunakan Make a Match. Hasil wawancara dengan guru dan siswa menunjukkan bahwa siswa merasa termotivasi dalam belajar jika mereka dijanjikan hadiah untuk hasil belajar mereka. Dari penjelasan diatas dapat disimpulkan bahwa tidak semua siswa mempunyai motivasi tinggi dalam belajar kosakata.
The objective of this research was to describe students’ motivation in remembering vocabulary by using Make a Match in SMPN 5 Tarakan. The research design used descriptive quantitative and qualitative. Respondent of this research was first grade of students in first semester in SMPN 5 Tarakan. The numbers of students in this research were 27 students. The researcher took one class of eleven classes as the sample. Questionnaire filled by the students was to collect the data about the level of students’ attention, students’ relevance, students’ confidence, and students’ satisfaction in learning vocabulary by using Make a Match. Beside the questionnaire, the researcher also used interview guide to collect data about the level of students’ motivation in remembering vocabulary by using make a match. Video recorder used to support the data taken from the process of teaching and learning. The data analyzed and transferred into simple percentage form. The result of questionnaire showed the level of students’ motivation was 74.07% students have moderate motivation in learning vocabulary, but just 14.81% students have high motivation and there were 11.11% students have low motivation in learning vocabulary by using make a match. The result of interview with teacher and students, that most of students felt motivated in learning if they promised a reward for their score in learning. Based on result above can be concluded that most of students were not have high motivation in learning vocabulary.