
The Effectiveness Of Using Reciprocal Teaching Technique To Increase Reading Comprehension On Recount Text At The Eighth Grade Students Of SMP Negeri 4 Tarakan In Academic Year 2013/2014
Pengarang : Nany - Personal Name;
Perpustakaan UBT : Universitas Borneo Tarakan., 2014XML Detail Export Citation
Abstract
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui apakah penggunaan teknik pengajaran timbal balik efektif untuk meningkatkan pemahaman membaca teks recount pada siswa kelas delapan SMP Negeri 4 Tarakan pada tahun akademik 2013/2014. Metode dari penelitian ini adalah eksperimen semu. Jumlah sampel dalam penelitian ini adalah 70 siswa dari SMP Negeri 4 Tarakan dimana 33 siswa untuk kelompok eksperimen dan 37 siswa untuk kelompok kontrol. Data diperoleh dengan menggunakan tes berbentuk pilihan ganda dari pemahaman membaca. Data yang dapat dianalisis dengan menggunakan independent sample T-Test dengan program SPSS 16 untuk windows. Hasil penelitian menunjukkan bahwa posttest dari kedua kelompok pada siswa kelas delapan SMP Negeri 4 Tarakan tahun akademik 2013/2014. Nilai rata- rata dari kelompok eksperimen adalah 81,94 dan nilai rata-rata dari kelompok kontrol adalah 68,11. Dari hasil analisis data menunjukkan bahwa ada perbedaan yang signifikan dari nilai membaca siswa kelompok eksperimen dan kontrol. Dengan demikian, ditemukan bahwa nilai t-test lebih tinggi dari t-tabel (3,659>1,667) dan signifikan (2-tailed) lebih rendah dari tingkat signifikansi (0,000
This research aimed at investigating whether the use of reciprocal teaching technique is effective to increase reading comprehension on recount text at the eighth grade students of SMP Negeri 4 Tarakan in academic year 2013/2014. The method of the research was quasi experimental. The sample of this research was consisted of 70 students of SMP Negeri 4 Tarakan in which 33 students for experimental group and 37 students for control group. The data were obtained using multiple choices test of reading comprehension. Finally, the data were analyzed by using independent sample T-Test with SPSS (Statistical Package for Social Science) 16.0 for windows.The research result of the research showed that posttest from both groups at the eighth grade students of SMP Negeri 4 Tarakan in academic year 2013/2014. The mean score of the experimental group was 81.94 and the mean score of the control group was 68.11. From the result of data analysis indicated that there was significant difference of students’ reading scores between students in experimental and control group. Thus, it was found that t-test score was higher than t-table (3.659>1.667) and significant (2-tailed) is lower than level of significance (0.000