
A Proposed Instructional Material Of English For Eighth Grade Students At SMP Negeri 9 Tarakan
Pengarang : Ani Ekawati Waworuntu - Personal Name;
Perpustakaan UBT : Universitas Borneo Tarakan., 2014XML Detail Export Citation
Abstract
Penelitian ini dilaksanakan dengan tujuan yaitu ajuan bahan ajar bahasa inggris untuk kelas delapan SMP Negeri 9 Tarakan. bahan ajar bahasa inggris adalah instrument pembelajaran yang sangat penting. Bahan ajar bahasa inggris adalah media pembelajaran bagi guru dan siswa untuk mencapai tujuan pembelajaran. Peneliti mengimplementasikan desain penelitian dan pengembangan (R&D). Informasi yang dibutuhkan dalam penelitian ini diperoleh dari kuisioner, wawancara dengan guru bahasa inggris, dan analisis dokumen yang digunakan guru dalam mengajar bahasa inggris. Jumlah responden yang mengisi lembar kuisioner berjumlah 136 siswa. Adapun prosedur pengembangan bahan ajar meliputi analisis kebutuhan, pengembangan bahan ajar menggunakan model Richard, validasi ahli, revisi bahan ajar, uji coba bahan ajar kepada siswa, dan revisi bahan ajar. Dalam tahap analisis kebututuhan, siswa diminta untuk mengisi lembar kuisioner, melakukan wawancara dengan guru bahasa inggris kelas 8, dan analisis dokumen. Adapun, validasi ahli diperoleh dari lembar validasi yang di isi oleh ahli. Bahan ajar bahasa inggris ini disusun berdasarkan kebutuhan dan karakter siswa SMP Negeri 9 Tarakan yang diperoleh dari hasil kuisioner dan wawancara. Aspek ajuan bahan ajar ini meliputi: (1) unit; (2) Standar Kompetensi; (3) Kompetensi Dasar; (4) indicator; (5) tujuan pembelajaran; (6) topic; (7) system penilaian; (8) sumber. Bahan ajar ini berisi aktivitas-aktivitas dari setiap skill dalam bahasa inggris sesuai dengan siswa kelas 8 di SMP Negeri 9 Tarakan. Berdasarkan hasil validasi dari ahli, bahan ajar ini sudah tersusun baik dan sesuai untuk digunakan pada kelas 8 di SMP Negeri 9 Tarakan. Hasil dari penelitian ini adalah perangkat bahan ajar bahasa inggris yang telah dikembangkan khusus untuk siswa kelas 8 di SMP Negeri 9 Tarakan. bahan ajar ini diharapkan dapat membantu guru sebagai acuan atau buku alternative untuk digunakan didalam kelas.
The study was conducted with the aim to propose instructional material of English for eighth grade students at SMP Negeri 9 Tarakan. Instructional material of English is essential teaching instrument. Instructional material of English is a media for the teacher and students to achieve the goals of teaching learning activity in the classroom. The researcher implemented Research and Development (R&D) design. The information was needed to conduct this research were obtained from questionnaires, interview with English teacher and analysis documents. The numbers of students who were asked to answer the questionnaire were 136 students. While, the procedures of developing the instructional material cover need analysis, developing the instructional material using Richard’s model, expert validation, revising the material, try out the instructional material to the target subjects, and revising the instructional material. In need analysis, students were asked to fulfill the questionnaire, doing the interview with the English teacher, and document analysis. While, the expert judgments were gained from validation sheet which submitted from the experts. The instructional material was arranged based on the students’ need and students’ characteristics of SMP Negeri 9 Tarakan which gained from the questionnaires and interview with the English teacher. The aspects of proposed instructional material consisted of (1) Unit; (2) standard competence; (3) basic competence; (4) indicators; (5) course objectives; (6) topic; (7) assessment system; and (8) the source of the material. The instructional material provides some activities for each skill that suitable with the students of eighth grade at SMP Negeri 9 Tarakan. Based on the expert judgment, this instructional material has been arranged well and suitable to use at SMP Negeri 9 Tarakan for eighth grade students. The result of this research was a set of instructional material that had developed special for eighth grade students at SMP Negeri 9 Tarakan. The instructional material was expected to help teacher at SMP Negeri 9 Tarakan as a guideline or an alternative product to use in the classroom.