
Improving Students’ Reading Comprehension Through Jigsaw Model At The Eighth Grade Students Of SMPN 4 Tarakan In Academic Year 2013 / 2014
Pengarang : Herry Fitrian Armandita - Personal Name;
Perpustakaan UBT : Universitas Borneo Tarakan., 2014XML Detail Export Citation
Abstract
Tujuan penelitian ini meningkatkan pemahaman membaca siswa menggunakan model Jigsaw. Penelitian ini dilakukan di SMP Negeri 4 Tarakan yang berlokasi di jalan Hang Tuah mulai dari tanggal 25 November 2013 sampai dengan 6 Desember 2013. Subyek dalam penelitian ini adalah siswa kelas delapan (VIII-3) di SMP Negeri 4 Tarakan tahun pembelajaran 2013/2014 yang terdiri dari 35 siswa. Obyek diberikan materi pelajaran tentang recount text dengan menggunakan model Jigsaw. Kriteria Ketuntasan pada penelitian ini adalah ?75. Untuk menentukan keberhasilan dalam kasus ini yaitu 75% dari jumlah siswa dapat mencapai kriteria ketuntasan yang telah ditetapkan. Untuk memastikan pemahaman siswa telah diberikan tes dalam bentuk pilihan ganda. Hasil pada penelitian siklus I, 35 siswa (100%) tidak mencapai kriteria kentuntasan. Sedangkan pada penelitian siklus II, 1 Siswa (3%) tidak mencapai kriteria ketuntasan dan tiga puluh empat siswa (97%) telah mencapai kriteria ketuntasan. Berdasarkan pada hasil penelitian ini, yang mana 97% dari hasil belajar siswa dapat mencapai kriteria ketuntasan. Model jigsaw yang telah diterapkan dapat meningkatkan pemahaman membaca siswa.
The objective of this research is improve the student’s Reading comprehension through jigsaw model. This research was conducted in SMP Negeri 4 Tarakan located on Hang Tuah Street from started on 25th November 2013 until 6th Desember 2013. The subjects of this research is the eighth grade students (VII-3) of SMP Negeri 4 Tarakan in academic year 2013/2014 consist of 35 students. The objects were taught recount text material through jigsaw as learning model. The minimum criteria of success in this research was ?75. To determine the success of this study which is 75% of the total students could achieve the minimum criteria of success. To measure the comprehension of the students, multiple choice tests were distributed. From the test result in cycle 1 there were thirty five students (100%) didn’t achieve the criteria of success. While the cycle two, 1 student (3%) didn’tachieve the criteria of success and thirty four students (97%) could achieve the criteria of success. Based on the result of this research, result of studywhich are 97% students were achieved the criteria of success. The test can improve the students’ reading comprehension.