A Proposed English Instructional Material For The Fifth Grade Students At SD Negeri 004 Tarakan | ELECTRONIC THESES AND DISSERTATION
Image of A Proposed English Instructional Material For The Fifth Grade Students At SD Negeri 004 Tarakan

A Proposed English Instructional Material For The Fifth Grade Students At SD Negeri 004 Tarakan

Pengarang : Musofa - Personal Name;

Perpustakaan UBT : Universitas Borneo Tarakan., 2014
XML Detail Export Citation
    SKRIPSI

Abstract

Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengembangkan materi ajar bahasa Inggris untuk siswa kelas 5 di SDN 004 Tarakan. Proses belajar mengajar di SDN 004 Tarakan tergolong kurang memuaskan khususnya di kelas 5. Permasalahan utama adalah tidak ada materi ajar yang sesuai dengan kebutuhan dan karakteristik siswa sehingga menyebabkan siswa tidak tertarik untuk belajar bahasa Inggris. Siswa seharusnya menguasai empat kemampuan berbahasa yaitu mendengarkan, berbicara, membaca dan menulis. Berdasarkan permasalah tersebut, seperangkat materi ajar yang sesuai dengan siswa kelas 5 di SDN 004 tarakan perlu untuk dikembangkan. Design dari penelitian ini adalah research and development (R&D). Tahapan pengembangan meliputi; melakukan analisis kebutuhan, pengembangan materi ajar, validasi ahli materi ajar, evaluasi dan revisi materi ajar, uji coba materi ajar dan evaluasi dan revisi materi ajar. Responden dari penelitian ini adalah siswa kelas 5 di SDN 004 Tarakan. Jumlah responden adalah 45 siswa yang diminta untuk menjawab pertanyaan yang terdapat dalam kuestioner. Sedangkan siswa yang mengikuti uji coba adalah siswa kelas 5-A yang berjumlah 32 siswa. Berdasarkan hasil dari data penelitian, dapat disimpulkan bahwa materi ajar yang dikembangkan sudah cukup baik dan sesuai dengan kebutuhan dan karakteristik siswa. Hal ini didasarkan pada hasil penilaian para ahli dan hasil uji coba materi kepada siswa. Hasil dari penelitian ini adalah sebuah materi ajar bahasa Inggris yang telah didesain khusus untuk kelas 5 SDN 004 Tarakan yang dilengkapi dengan gambar-gambar yang menarik untuk memotifasi mereka dalam mempelajari materi ajar bahasa Inggris ini. Materi ajar ini diharapkan dapat bermanfaat bagi guru-guru lain sebagai contoh dalam pengembangan materi ajar yang sesuai dengan kebutuhan dan karakteristik siswa.


The objective of this research was to develop English instructional material for fifth grade students at SDN 004 Tarakan. The learning and teaching of English at SDN 004 Tarakan especially at fifth grade was considered unsatisfactory. The main problem there was no appropriate supporting English instructional material for fifth grade. The existing materials did not appropriate with the needs and characteristics of the students so that the students not intresting to learn English. The students should master four skills namely listening, speaking, reading and writing. Based on problem above, a set of appropriate supporting instructional material for fifth grade students of SDN 004 Tarakan needed to be developed. The design of this research was Research and Development (R&D). The stages of development included; doing needs analysis, developing the materials, conducting expert validation, revising the material, trying out the materials and revising the materials. The respondents of this research were fifth grade students of SDN 004 Tarakan. The number of respondents was 45 students who were asked to answer the questionnaire. Whereas, the numbers of the students that followed try-out the product was class 5-A which consisted of 35 students. Based on the research data, it can be concluded that the development of instructional material were good and appropriate with the needs and characteristics of the students. It is beside on the expert validation and the results of try-out instructional materials to the students. The result of this research was a set of English instructional material that had designed special for fifth grade students of SDN 004 Tarakan, it have more interesting pictures and have motivation in learning this proposed English instructional material. The instructional material was beneficial to other teachers as a model in developing the other subjects which based on the needs and characteristics of students.

Detail Informasi