
The Effectiveness Of Journal Writing In Increasing The Recount Text Writing Achievement Of The Eighth Grade Students At SMP Negeri 7 Tarakan In The Academic Year 2013/2014
Pengarang : Dewi Rahmawaty - Personal Name;
Perpustakaan UBT : Universitas Borneo Tarakan., 2014XML Detail Export Citation
Abstract
Penelitian ini bertujuan untuk menginvestigasi apakah ada efek yang signifikan dari penggunaan jurnal writing dalam meningkatkan kemampuan menulis siswa dalam jenis teks recount. Jenis penelitian ini adalah penelitian eksperimen semu. Populasi penelitian terdiri dari seluruh siswa kelas VIII di SMP Negeri 7 Tarakan. Penentuan sampel dengan cara teknik cluster random sampling. Terdapat dua kelompok dalam penelitian ini. Kelas VIII-1 sebagai kelas experimen dan kelas VIII-2 sebagai kelas kontrol. Instrumen yang digunakan dalam penelitian ini adalah tes menulis. Analisis data untuk menganalisa data hasil penelitian adalah dengan menggunakan uji independent samples t-test melalui SPPS 16.0 Hasil penenlitian menunjukkan bahwa terdapat perbedaan signifikan dari nilai siswa antara kelas eksperimen dan kelas kontrol setelah diberikan perlakuan. Hal tersebut dibuktikan dari mean score dan t-test. Mean score dari kelas eksperimen lebih tinggi dari kelas kontrol. Dimana mean score dari kelas eksperimen adalah 77.24 dan mean score dari kelas kontrol adalah 69.24. Selanjutnya, hasil analisis uji independent samples t-test ditemukan bahwa nilai ttest lebih tinggi daripada nilai t-table (3.722 < 1.672). Itu berarti bahwa kelas yang diajar menggunakan journal writing memiliki kemampuan menulis yang lebih baik daripada kelas yang hanya diajar menggunakan cara konventional. Kesimpulannya adalah journal writing efektif dalam meningkatkan kemampuan menulis teks recount pada siswa kelas VIII di SMP Negeri 7 Tarakan.
This study aimed at investigating whether the use of Journal writing was effective to increase students’ recount text writing achievement. This study employed a quasi experimental design. The population of this research was all of the eighth grade students of SMP Negeri 7 Tarakan. The sample was determined randomly by using cluster random sampling technique. There were two classes as the samples of this study. Class VIII-1 as the experimental group and class VIII-2 as the control class. The instrument of the study was writing test. In analyzing the data, the researcher used independent samples t-test with SPSS 16.0. The research result showed that there was significant difference of the students’ score between experimental group and control group after treatment. It was proved by the mean score and t-test. The mean score of experimental group was higher than control group. The mean score of the experimental group was 77.24 and the mean score of the control group was 69.24. Then, the result from the Independent Sample t-test showed that the value of t-test was higher than the value of t-table (3.722 > 1.672). It means that the class that was taught by using journal writing had a better achievement than the class that was taught by using conventional teaching. This study could be concluded that the Journal Writing was effective in increasing the recount text writing achievement of the eighth grade students at SMP Negeri 7 Tarakan.