
Improving The Students’ Reading Comprehension On Narrative Text Through Jigsaw Learning Model At The Second Grade Students Of SMP Citra Bangsa Tarakan In Academic 2013/2014
Pengarang : Oktavini - Personal Name;
Perpustakaan UBT : Universitas Borneo Tarakan., 2014XML Detail Export Citation
Abstract
Penelitian ini bertujuan untuk meningkatkan pemahaman membaca siswa dalam menggunakan model jigsaw teks narrative pada siswa kelas dua di SMP Citra Bangsa Tarakan pada tahun akademik 2013/2014. Penelitian tindakan kelas di laksanakan dalam 2 siklus. Masing-masing siklus terdiri dari 4 tahap yaitu perencanaan, pelaksanaan, pengamatan, dan refleksi. Instrument pengumpulan data yang digunakan adalah tes pilihan ganda dan lembar pengamatan (lembar pengamatan siswa). Hasil belajar siswa pada siklus I sebanyak 44% dari 25 siswa yang mencapai nilai 75, dan pada siklus II meningkat sebanyak 32% dari siklus I. yang mana pada siklus II sebanyak 76% dari 25 siswa mencapai nilai 75. Kesimpulan dari penelitian tindakan kelas ini yang menggunakan model jigsaw pada siswa kelas dua di SMP Citra Bangsa Tarakan dapat meningkatkan pemahaman membaca siswa.
The objective of the research was to improve the students’ reading comprehension through jigsaw teaching model at the second grade students of SMP Citra Bangsa Tarakan. The classroom Action Research (CAR) was conducted in 2 cycles. Each cycle consisted of four stages: Planning, implementation, observation, and reflection. The instrument used by the researcher was multiple choice tests and observation sheet. The result of the student success in cycle I was 44% of 25 students that reach score 75 which increased 32% of the cycle I. Meanwhile in cycle II was 76% of 25 students that reach score 75. The conclusion of the Classroom Action Research (CAR) which used jigsaw teaching model at second the grade of SMP Citra Bangsa Tarakan can improve the students’ reading comprehension.