
Improving The Students’ Achievement In Writing Recount Text Through Stad Model In The Second Grade Students At SMP N 4 Tarakan
Pengarang : Diah Pertiwi Handayani - Personal Name;
Perpustakaan UBT : Universitas Borneo Tarakan., 2014XML Detail Export Citation
Abstract
Penelitian yang di gunakan pada penelitian ini yaitu penelitian tindakan kelas. Subjek pada penelitian ini yaitu siswa kelas VIII-1 SMPN 4 tarakan tahun ajaran 2012/2013 yang terdiri dari 36 siswa sebagai sampelnya.penelitian tindakan kelas ini di lakukan pada bulan Mei sampai bulan Juni 2013. Penelitian ini di lakukan dalam dua siklus mulai dari perencanaan, pelaksanaan, observasi dan refleks. Peneliti menggunakan lembar pengamatan untuk mengambil data dari aktivitas guru dan siswa dalam kelas dan tes menulis menggunakan rubrik penilaian menulis yang telah di siapkan oleh peneliti untuk mengetahui peningkatan menulis siswa. Di dalam penelitian ini, Peneliti yang mengajar siswa VIII-1 di SMPN 4 Tarakan bertindak sebagai guru. Peneliti mengajarkan “writing” yang berhubungan dengan teks recount dengan menggunakan STAD model. Sementara guru bertindak sebagai pengamat. Dia mengamati seluruh kegiatan guru dan siswa-siswi di dalam kelas. Penemuan penelitian ini menunjukan bahwa hasil dari pengamatan aktivitas guru dan siswa dalam katagori baik dan model pembelajaran STAD mempengauhi antusias, aktivitas dan kepercayaan diri siswa selama proses pembelajaran. Berdasarkan hasil tes menulis siswa pada siklus pertama ada 16 siswa (17%) siswa mencapai kriteria ketuntasan minimal kemudian pada siklus kedua meningkat menjadi 27 siswa (75%) sisa mencapai kriteria ketuntasan minimal. Jadi bisa di simpulkan bahwa kemampuan siswa dalam menulis teks recount melalui model pembelajaran STAD meningkat. Berdasarkan hasil penilitian dapat di simpulkan bahwa model pembelajaran STAD efektif untuk meningkatkan kemampuan siswa dalam menulis teks recount dalam proses pembelajaran. Berdasarkan hal tersebut di sarankan kepada guru bahasa inggris untuk mengunakan STAD sebagai model dalam proses pembelajaran. Penggunaan STAD khususnya pembelajaran menulis teks recount berguna untuk meningkatakan kemampuan menuis siswa. Untuk peneliti selanjutnya di saranakan juga agar dapat menggunakan model ini untuk meningkatkan kemampuan menulis sisa khususnya menlis teks recount.
The research method which used in this research was class action research. The subject of the research was the students of class VIII-1 of SMPN 4 Tarakan on academic year 2012/2013 consisting of 36 students as the sample. The action research was conducting from may to June 2013. The research was conducted in two cycles, starting from planning, implementation, observation and reflection. The researcher used observation sheets to take of the teacher and students’ activities in the classroom and writing test with using writing rubric was designed by researcher based on the instructional material to know the students writing improvement. In this research, the researcher who taught the class VIII-1 of SMPN 4 Tarakan acted as a teacher. The researcher taught “writing“ that connect to recount text by using STAD model. Meanwhile, the teacher acted as an observer. She observed whole of teacher and students’ activities during teaching learning process. The findings of the research showed that result of obseration for teacher activity has good category and STAD model was proven to have stimulated the students’ enthuasiasm, activities and confident during teaching and learning process. Based on the result of writing test in the first cycle was found that 6 students or (17%) reached the criteria of succes, then improved in the second cycle to 27 students or (75%) students reached the criteria of succes. So it can be concluded that the students’ achievement in writing recount text through STAD model can improve Based on finding, it can be summed up that STAD model is effective to improve students’ writing skill and the students’ involvement in teaching and learning process. It is suggested to the English teachers to use STAD as a model in teaching process. Forthemore, the use of STAD model especially in teaching writing recount text is very useful to the students to increase their writing skill. It also suggested for the further researchers to apply this model to research writing skill especially in writing recount text.