
The Effectiveness Of Swell Technique In Students’ Writing Of Narrative Text Of Tenth Grade Students At SMA Negeri 3 Tarakan
Pengarang : Melfin Matius Marten - Personal Name;
Perpustakaan UBT : Universitas Borneo Tarakan., 2014XML Detail Export Citation
Abstract
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui apakah ada efek yang signifikan dari penggunaan SWELL technique dalam meningkatkan nilai writing siswa dalam jenis teks narrative. Populasi dari penelitian ini adalah siswa kelas sepuluh di SMAN 3 Tarakan. Jumlah populasi adalah 240 siswa. Penentuan sampel dengan cara teknik cluster random sampling. Ada dua group sebagai sampel dalam penelitian ini. Mereka adalah control group dan experiment group. Kelas X-A adalah sebagai control group dan kelas X-F adalah sebagai experiment group. Jumlah sampel dalam penelitian ini adalah 60 siswa. Dimana masing masing kelas terdiri dari 30 siswa. Tahap-tahap dalam penelitian ini adalah pretest, treatment dan posttest. Pada tahap pretest siswa diminta untuk menulis sebuah teks narrative. Fungsi dari pretest adalah untuk mendapatkan informasi mengenai kemampuan siswa dalam menulis teks narrative antara experiment dan control group. Setelah pretest, diberikan treatment di experimet group. Peneliti mengajar menulis teks narrative dengan menggunakan SWELL technique. Setelah treatment, posttest diberikan kepada siswa. Research result menunjukkan bahwa ada perbedaan signifikan dari nilai siswa antara experimental dan control group setelah diberikan treatment. Ini dibuktikan dari mean score dan t-test score. Mean score dari experiment group lebih tinggi dari control group. Dimana mean score dari experiment group adalah 74,53 dan mean score dari control group adalah 67,57. Selisih nilai adalah 6,96 poin. Dari hasil analisis data mengindikasikan bahwa ada perbedaan signifikan dari nilai menulis siswa antara experiment group and control group. Ditemukan bahwa nilai t-test lebih tinggi dari nilai t-table. Dimana nilai t-test adalah 3,448 dan nilai t-table adalah 1,617. Selisih nilai adalah 1, 831 poin. T-test telah dianalisis dengan berbantuan SPSS 16.0 for windows. Sedangkan t-table dapat dilihat dalam tabel t distribusi. Berdasarkan kesimpulan di atas, dapat disimpulkan bahwa dalam penelitian ini media yang baik digunakan dalam mengajar menulis teks narrative adalah dengan menggunakan SWELL technique. Ini berdasarkan kesimpulan pada bab V.
The study aimed at investigating the significant effect of the use of SWELL technique in improving the students’ scores of writing narrative text. The population of this study was students of grade ten at SMAN 3 Tarakan. The total population was 240 students. The sample was taken by using the cluster random sampling technique. There were two sample groups in this research, the experiment group and control group. Class X-A was the control group and X-F was the experiment group. The sample of this study consisted of 60 students. Each group consisted of 30 students. The stages in this research were pretest, treatment and posttest. In the pretest stage the students were asked to write a narrative text. The function of pretest was to know the students’ writing skill between experiment and control group. The researcher found that there were no skills differences between the experiment and control group. After the pretest was done, the treatment held in experiment group. The researcher taught writing narrative text to the experiment group by using SWELL technique. After the treatment, the posttest was given to the students. The research result of the study showed that there were significant differences of students’ mean scores between the experiment group and the control group after the treatment. It was proved by the mean score and the t-test score. The mean score of experiment group was higher than control group. Where the mean score of experiment group was 74.53 and the mean score of control group was 67.57. The gain score was 6.96 points. From the result of data analysis indicated that there was a significant difference on the students’ writing scores between the control group and the experimental group, it was found that the value of t-test was higher than the value of t-table. Where the score of t-test is 3.448 and the score for t-table is 16.17. The gain of the score is 1.831 point. The t-test was analyzed by the SPSS 16.0. Besides, the t-table could be seen from the t-table distribution. Based on those results above, it can be concluded that in this study a good technique used in teaching writing narrative is teaching by using SWELL technique. It refers to the conclusion in chapter V.