
Improving Students’ Reading Comprehension Through Jigsaw Model At The Eighth Grade Students Of SMP Negeri 10 Tarakan In Academic Year 2014/2015
Pengarang : Monica Yohana - Personal Name;
Perpustakaan UBT : Universitas Borneo Tarakan., 2015XML Detail Export Citation
Abstract
Penelitian ini bertujuan untuk meningkatkan hasil pemahaman membaca siswa kelas VIII-4 SMPN 10 Tarakan dengan menggunakan model pembelajaran jigsaw pada materi teks naratif. Jenis penelitian ini adalah penelitian tindakan kelas yang dilaksanakan dalam 2 siklus, yang masing-masing siklus terdiri atas tahap perencanaan, tindakan, analisis dan refleksi. Teknik pengumpulan data yang digunakan menggunakan lembar observasi siswa, lembar observasi guru, dan tes tertulis. Penelitian ini dilaksanakan mulai tanggal 26 Mei-16 Juni 2015 dengan 4 kali pertemuan dalam 2 siklus. Subjek penelitian adalah siswa kelas VIII-4 SMPN 10 Tarakan yang berjumlah 29 siswa. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa terjadi peningkatan pada hasil belajar siswa. Dapat dilihat dari hasil yang diperoleh pada setiap siklus, pada siklus pertama 20 atau 80% siswa mencapai criteria ketuntasan minimal. Kemudian pada siklus kedua meningkat menjadi 26 siswa atau 96% siswa mencapai kriteria ketuntasan minimal. Hasil dari pengamatan aktivitas guru dan siswa dalam kategori sangat baik. Dapat disimpulkan bahwa penggunaan model pembelajaran jigsaw dapat meningkatkan hasil belajar siswa di kelas VIII-4 SMPN 10 Tarakan.
The objective of this research was to improve the students’ reading comprehension of class VIII-4 in SMPN 10 Tarakan through jigsaw learning model on narrative text. This research employed classroom action research, it was carried out in 2 (two) cycles which consisted of planning, implementing, observing and reflecting. The data were collected by using students’ observation sheet, teacher observation sheet, and written test. This research was conducted on May 25th – June 16th 2015 with four meetings in two cycles. The subject of this research was the students’ of class VIII- Tarakan which consisted of 29 students. The result of this research showed that there was an improvement on students’ reading comprehension. This could be seen from the result of each cycle. The result of written test in the first cycle was found that there were 20 or 80% students reached the minimum passing grade, then improved in the second cycle to 26 or 96% students reached the criteria of success. The enhancement between cycle I and cycle II reached 16%. It could be concluded that the use of jigsaw model could improve the students’ reading comprehension at class VIII-4 of SMPN 10 Tarakan.