
Improving Students’ Achievement On Speaking Skill By Using Role Play Learning Model In Seventh Grade Students Of SMPN 7 Tarakan
Pengarang : Kiki Septiana Ikawati - Personal Name;
Perpustakaan UBT : Universitas Borneo Tarakan., 2015XML Detail Export Citation
Abstract
Penelitian ini bertujuan untuk meningkatkan pencapaian dalam kemampuan berbicara siswa dengan menggunakan model pembelajaran bermain peran. Penelitian tindakan kelas ini terdiri atas dua siklus, masing-masing siklus terdiri atas 4 tahapan yaitu perencanaan, pelaksanaan, pengamatan dan refleksi. Instrumen pengumpulan data yang digunakan adala tes performa dan lembar pengamatan (Lembar pengamatan duru dan lembar pengamatan siswa). Penelitian tindakan kelas ini dilaksanakan pada bulan Mei sampai Juni 2015. Berdasarkan hasil observasi, menunjukan bahwahasil belajar siswa pada siklus dua adalah 77% dari 36 siswa dan hanya 23% yang gagal. Kesimpulan dari penelitian tindakan kelas (PTK) ini dengan menggunakan model pembelajaran bermain peran pada pengajaran materi nama hari, bulan, nama waktu dalam hari, waktu dalam angka, tanggal dan tahun teks pada siswa kelas tujuh di SMPN 7 Tarakan dapat meningkatkan pencapaian dalam kemampuan berbicara.
The objective of the research was to improve the students’ achievement on speaking skill by using role play learning model. This CAR (Class Action Research) was conducted in two cycle. Each cycle consist of four stages they are: planning, implementing, observing and reflecting. This instrument used by the researcher was performance test and observation sheet (teacher’s observation sheet and students’ observation sheet). This CAR (Class Action Research) was that conducted on May until June 2015 Based on the observation result, has shown the result of students’ success in cycle two was 77% of 36 students and only 23% were failed. The conclusion of this CAR (Class Action Research) which by using role play learning model in teaching expressing name of day, months, name of time in day, time in numeral, date and year at seventh grade students of SMPN 7 Tarakan could improve the students’ achievement on speaking skill.