
The Effectiveness Of Using Media Picture In Teaching Writing Of Descriptive Text At SMP Negeri 3 Tarakan In Academic Year 2016
Pengarang : Ruzia Sahal - Personal Name;
Perpustakaan UBT : Universitas Borneo Tarakan., 2016XML Detail Export Citation
Abstract
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui apakah ada efek yang signifikan dari penggunaan media gambar dalam meningkatkan nilai penulisan siswa dalam jenis teks descriptive. Populasi dari penelitian ini adalah siswa kelas tujuh di SMPN 3 Tarakan. Jumlah populasi 360 siswa. Penentuan sampel dengan cara teknik cluster random sampling. Ada dua grup sebagai sampel dalam penelitian ini. Mereka adalah kontrol grup dan eksperimen grup. Kelas VII-9 adalah sebagai kontrol group dan kelas VII-7 adalah sebagai eksperimen grup. Jumlah sampel dalam penelitian ini adalah 68 siswa. Masing-masing kelas terdiri dari 34 siswa. Tahap-tahap dalam penelitian ini adalah pre-test, treatment dan post-test. Pada tahap pre-test siswa diminta untuk menulis sebuah teks descriptive. Fungsi dari pre-test adalah untuk mendapatkan informasi mengenai kemampuan siswa dalam menulis teks descriptive antara eksperimen dan kontrol group. Setelah pre-test, diberikan treatment di eksperimen grup. Peneliti mengajar menulis teks descriptive dengan menggunakan media gambar. Setelah treatment, post-test diberikan kepada siswa. Hasil penelitian menunjukkan bahwa ada perbedaan yang signifikan dari nilai siswa antara eksperimental dan kontrol grup setelah diberikan treatment. Ini dibuktikan dari mean score dan t-test score. Mean score dari eksperimental grup lebih tinggi dari kontrol grup. Dimana mean score dari eksperimen grup adalah 75.24 dan mean score dari kontrol group adalah 66.59. Selisih nilai adalah 8.65 poin. Hasil analisis data mengindikasikan bahwa ada perbedaan signifikan dari nilai menulis siswa antara eksperimen grup dan kontrol grup. Ditemukan bahwa nilai t-test lebih tinggi dari nilai t-table. Dimana nilai t-test adalah 5.100 dan nilai t-table adalah 1.667 selisih nilai adalah 3.433 poin. T-test telah dianalisis dengan berbantuan SPSS 20.0 for windows. Sedangkan t-table dapat dilihat dalam tabel t distribusi. Berdasarkan kesimpulan di atas, dapat disimpulkan bahwa dalam penelitian ini media yang baik digunakan dalam mengajar menulis teks descriptive adalah dengan menggunakan media gambar.
The study aimed at investigating the significant effect of the use of media picture in improving the students’ scores of writing descriptive text. The population of this study was students of grade seven at SMPN 3 Tarakan. The total population was 360 students. The sample was taken by using the cluster random sampling technique. There were two sample groups in this research, the control group and experiment group. Class VII-9 was the control group and VII-7 was the experiment group. The sample of this study consisted of 68 students. Each group consisted of 34 students. The stages in this research were pre-test, treatment and post-test. In the pre-test stage the students were asked to write a descriptive text. The function of pre-test was to know the students’ writing skill between experiment and control group. The researcher found that there were no skills differences between the experiment and control group. After the pre-test was done, the treatment held in experiment group. The researcher taught writing descriptive text to the experiment group by using Media Picture. After the treatment, the post-test was given to the students. The research result of the study showed that there were significant differences of students’ mean scores between the experiment group and the control group after the treatment. It was proven by the mean score and the t-test score. The mean score of experiment group was higher than control group. The mean score of experiment group was 75.24 and the mean score of control group was 66.59. The gain score was 8.65 points. From the result of data analysis indicated that there was a significant difference on the students’ writing score between the control group and the experimental group, it was found that the value of t-test was higher than the value of t-table. The score of t-test was 5.100 and the score for t-table is 1.667 the gain of the score was 3.433 point. The t-test was analyzed by the SPSS 20.0. Besides, the t-table could be seen from the t-table distribution. Based on those result above, it can be concluded that in this study a good technique used in teaching writing descriptive is teaching by using media picture.