
The Effectiveness Of Round Table Technique For The Students’ Writing Skill In Descriptive Text For The Eighth Grade Students At SMP N 3 Tarakan In Academic Year 2015/ 2016
Pengarang : Norazlin Binti Saleng - Personal Name;
Perpustakaan UBT : Universitas Borneo Tarakan., 2016XML Detail Export Citation
Abstract
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui apakah ada perbedaan yang signifikan dari penggunaan teknik Round Table dan teknik Peer Editing dalam meningkatkan nilai tulisan siswa dalam teks deskriptif. Penelitian ini menggunakan desain penelitian kuasi eksperimental. Populasi dari penelitian ini adalah seluruh kelas VIII di SMP Negeri 3 Tarakan. Jumlah populasi adalah 9 kelas. Jumlah sampel dalam penelitian ini adalah 70 siswa. Penentuan sampel dengan cara teknik purposive sampling. Ada dua kelas sebagai sampel dalam penelitian ini yaitu kelas eksperimen dan kelas kontrol. Kelas VIII 3 sebagai kelas eksperimen dan kelas VIII 4 sebagai kelas kontrol. Kelas eksperimen berjumlah 36 siswa dan kelas kontrol berjumlah 34 siswa. Tahap-tahap dalam penelitian ini adalah pre-test, treatment dan post-test. Pada tahap pretest siswa diminta untuk menulis sebuah paragraf descriptive. Setelah pre-test, peneliti memberikan treatment. Kelas eksperimen diajarkan menggunakan teknik Round Table dan kelas kontrol diajarkan menggunakan teknik Peer Editing. Setelah diberikan treatment pada kedua kelas, siswa diminta untuk menulis sebuah paragraf descriptive pada tahap post-test. Hasil penelitian menunjukkan bahwa terdapat perbedaan dari nilai siswa antara kelas eksperimen dan kelas kontrol. Ini dibuktikan melalui hasil nilai rata-rata siswa dari kelas eksperimen dalam pretest adalah 51,30 dan hasil post-test adalah 75,58. Ini berarti pada kelas eksperimen terdapat peningkatan nilai rata-rata sebesar 24,28. Hasil nilai siswa dari kelas kontrol pada pre-test adalah 61,82 dan nilai rata-rata pada post-test adalah 63,62. ini berarti terdapat peningkatan nilai rata-rata siswa pada kelas eksperimen sebesar 1,8. Hal ini menunjukkan bahwa kelas eksperimen memiliki peningkatan nilai rata-rata lebih tinggi dari kelas kontrol. Selisih peningkatan nilai rata-rata antara kelas eksperimen dan kelas kontrol adalah 22.48 poin. Dari hasil analisis data mengindikasikan bahwa ada perbedaan signifikan dari nilai menulis siswa antara kelas eksperimen dan kelas kontrol. Independent Sample T-Test telah dianalisis menggunakan SPSS version 22.0. Berdasarkan keterangan di atas, dapat disimpulkan bahwa menggunakan teknik Round table lebih efektif dari menggunakan teknik Peer editing.
The research objective was to investigate whether there was any significant difference between the students who were taught by using Round table technique and those who were taught by using Peer editing technique in writing descriptive text or not. This research used quasi experimental design. The populations in this research were all of eight grade students at SMP Negeri 3 Tarakan. The numbers of population were 9 classes. The numbers of the sample in this research were 70 students. The samples were chosen by using purposive sampling technique. There were two classes as sample. They were experimental class and control class. Class for an experimental class was VIII3 and VIII4 as a control class. Experimental class consisted of 36 students and control class consisted of 34 students. The steps in this research were pretest, treatment, and posttest. In the pretest the students were asked to write a descriptive text. After gave pretest, the researcher gave treatment. Experimental class was taught by using Round table technique and control class was taught by using Peer Editing technique. After gave the treatment for both of the class, students were asked to write a descriptive text in the posttest. The research result shows that there is a different mean score between experimental class and control class. It is proven by the result of the students’ mean score from experimental class in the pre-test is 51.30 and in the post-test is 75.58. It means that the improvement of the students’ mean score in experimental class is 24.28. The result of the students’ mean score from control class in the pretest is 61.82 and in the posttest is 63.62. It means that the improvement of the students’ mean score in control class is 1.8. It shows that the improvement of the students’ mean score in the experimental class is higher than control class. The gains of students ‘improvement means score is 22.48 point. From the data analysis, it indicates that there is a significant different from the students’ writing score. The independent sample t-test is analyzed by using SPSS version 22.0. Based on the explanation above, it can be concluded that the use of Round table technique is more effective than Peer editing technique.