An Analysis Of Students’ Ability In Writing Descriptive Text At The Seventh Grade Students At SMPN 7 Tarakan | ELECTRONIC THESES AND DISSERTATION
Image of An Analysis Of Students’ Ability In Writing Descriptive Text At The Seventh Grade Students At SMPN 7 Tarakan

An Analysis Of Students’ Ability In Writing Descriptive Text At The Seventh Grade Students At SMPN 7 Tarakan

Pengarang : Yesi Sampe - Personal Name;

Perpustakaan UBT : Universitas Borneo Tarakan., 2021
XML Detail Export Citation
    SKRIPSI

Abstract

Tujuan dari penelitian ini adalah untuk menganalisis kemampuan siswa dalam menulis teks deskriptif siswa kelas VII-7 di SMPN 7 Tarakan. Desain dari penelitian ini adalah descriptive study. Populasi penelitian ini adalah seluruh siswa kelas VII tahun pelajaran 2020/2021. Peneliti menggunakan random sampling dalam menentukan sampel. Siswa kelas VII-7 terdiri dari 30 siswa adalah sampel dalam penelitian ini. Instrument yang digunakan untuk mengambil data dalam penelitian ini adalah tes tertulis. Teknik analisis data yang digunakan adalah; 1.) Peneliti mengumpulkan data dengan menggunakan tes tertulis, 2.) Peneliti menganalisis data, 3.) Peneliti menjelaskan temuan dari tes tertulis. Hasil dari analisis data menunjukkan bahwa tidak ada siswa (0%) yang mendapat kategori sangat baik, ada 1 siswa (3,33%) yang mendapat kategori baik, ada 2 siswa (6,67%) yang mendapat kategori wajar/sedang dan 27 siswa (90,00%) mendapat kategori rendah. Berdasarkan hasil analisis tersebut masih banyak siswa yang kesulitan menulis teks deskriptif dengan baik dan benar. Terutama dengan menggunakan struktur generik yang benar, antara satu kalimat dan kalimat lainnya yang tidak melekat, menempatkan tanda baca yang benar dan kurangnya kosakata siswa telah menjadi salah satu faktor yang menyebabkan siswa kesulitan menulis teks deskriptif. Jadi siswa perlu meningkatkan kosakata dan berlatih menulis dengan benar tidak hanya di sekolah tetapi juga di luar sekolah.

The purpose of this study was to analyze the students' ability in writing descriptive texts of class VII-7 students at SMPN 7 Tarakan. The design of this research is a descriptive study. The population of this study was all grade VII students in the 2020/2021 academic year. Researchers used random sampling in determining the sample. Students of class VII-7 consisting of 30 students were the samples in this study. The instrument used to retrieve data in this study was a written test. The data analysis technique used is; 1.) Researchers collect data using written tests, 2.) Researchers analyze data, 3.) Researchers explain the findings of the written test. The results of the data analysis showed that there were no students (0%) who got the very good category, there was 1 student (3.33%) who got the good category, there were 2 students (6.67%) who got the fair / moderate category and 27 students (90.00%) got the low category. Based on the results of the analysis, there are still many students who have difficulty writing descriptive texts properly and correctly. Especially by using the correct generic structure, between one sentence and another that is not attached, placing the correct punctuation marks and the lack of student vocabulary have become one of the factors that cause students to have difficulty writing descriptive texts. So students need to improve vocabulary and practice writing properly not only at school but also outside of school.

Detail Informasi