
An Analysis Of The Eighth Grade Students’ Difficulties On Learning English Vocabulary Of SMP Negeri 3 Tarakan In Academic Year 2020/2021
Pengarang : Elvana Cholil Ahmad - Personal Name;
Perpustakaan UBT : Universitas Borneo Tarakan., 2021XML Detail Export Citation
Abstract
Kosakata memiliki kontribusi yang signifikan untuk mendukung keberhasilan siswa dalam belajar bahasa Inggris. Tujuannya adalah untuk menemukan kesulitan siswa dalam mempelajari kosakata bahasa Inggris kelas VIII SMP Negeri 3 Tarakan. Peneliti menggunakan metode deskriptif kuantitatif. Subjek penelitian ini adalah siswa kelas VIII SMP Negeri 3 Tarakan tahun pelajaran 2020/2021. Jumlah populasi peneliti adalah 286 siswa. Pengambilan sampel dilakukan dengan teknik simple random sampling dengan jumlah sampel 43 siswa. Peneliti mengumpulkan data dengan menggunakan tes kosakata dan angket. Tes kosakata digunakan untuk menganalisis jenis kesulitan siswa dalam mempelajari kosakata bahasa Inggris. Kuesioner digunakan untuk menganalisis kesulitan dominan siswa dalam mempelajari kosakata bahasa Inggris. Analisis data menggunakan analisis deskriptif untuk menganalisis kesulitan siswa berupa tes kosakata dan persentase kesulitan siswa dalam bentuk angket. Hasilnya menunjukkan. Pertama, dari hasil tes kosakata, 16% siswa mengalami kesulitan dalam pemaknaan. Kemudian, 39,5% siswa kesulitan dalam tata bahasa. Kedua, hasil angket yang diperoleh berdasarkan grammar dan meaning. Dengan demikian, dapat disimpulkan bahwa pertama, ada dua jenis kesulitan siswa dalam mempelajari kosakata bahasa Inggris, dari aspek meaning dan grammar. Kedua, kesulitan siswa yang paling dominan adalah grammar.
Vocabulary has a significant contribution to support students' success in learning English. The aim is to find the difficulties of students in learning English vocabulary for class VIII SMP Negeri 3 Tarakan. Researchers used quantitative descriptive methods. The subjects of this study were students of class VIII SMP Negeri 3 Tarakan in the academic year 2020/2021. The number of the research population was 286 students. Sampling was done by simple random sampling technique with a sample size of 43 students. Researchers collected data using vocabulary tests and questionnaires. The vocabulary test is used to analyze the types of difficulties students have in learning English vocabulary. The questionnaire was used to analyze the students' dominant difficulty in learning English vocabulary. Data analysis used descriptive analysis to analyze student difficulties in the form of vocabulary tests and the percentage of student difficulties in the form of a questionnaire. The results show. First, from the results of the vocabulary test, 16% of students experienced difficulty in interpreting. Then, 39.5% of students have difficulty in grammar. Second, the questionnaire results obtained are based on grammar and meaning. Thus, it can be concluded that first, there are two types of student difficulties in learning English vocabulary, from the aspects of meaning and grammar. Second, the most dominant student difficulty is grammar.