The Use Of SQ3R Method On Reading Comprehension Of Eighth Grade Students Of MTs Negeri Tarakan | ELECTRONIC THESES AND DISSERTATION
Image of The Use Of SQ3R Method On Reading Comprehension Of Eighth Grade Students Of MTs Negeri Tarakan

The Use Of SQ3R Method On Reading Comprehension Of Eighth Grade Students Of MTs Negeri Tarakan

Pengarang : Hastuti - Personal Name;

Perpustakaan UBT : Universitas Borneo Tarakan., 2021
XML Detail Export Citation
    SKRIPSI

Abstract

Tujuan dari penelitiaan ini adalah untuk mencari keefektifan dari menggunakan metode SQ3R untuk meningkatkan pemahaman membaca siswa kelas delapan di MTs Negeri Tarakan. Desain dari penelitian ini adalah pra eksperimen. Populasi penelitian ini adalah seluruh siswa kelas VIII siswa MTs Negeri Tarakan tahun pelajaran 2019/2020. Peneliti menggunakan purposive sampling dalam menentukan sample. Siswa kelas VIII C yang terdiri dari 27 siswa adalah sample dalam penelitian ini. Instrumen yang digunakan untuk mengambil data dalam penelitian ini adalah tes tertulis. Teknik analisis data yang digunakan adalah deskriptif analisis dengan bantuan SPSS 22.0. Hasil dari analisis data menunjukkan bahwa terdapat perbedaan nilai rata- rata antara pre test dan post test. Nilai pre test 55,56 dan nilai post test adlah 76,00. Terdapat peningkatan nilai rata- rata sebesar 20,44. Hasil dari paired sample test adalah t test = 8,055 dan t table adalah 2,056. Hasil t test lebih tinggi dari t table. Dengan demikian, dapat disimpilkan Ha diterima dan H0 ditolak. Berdasarkan hasil analisis tersebut, menunjukkan bahwa penggunaan metode SQ3R dalam pemahaman bacaan membawa pengaruh terhadap peningkatan penguasaan dan pemahaman membaca siswa kelas VIII C MTs Negeri Tarakan 2019/2020.

The purpose of this research is to find out the effectiveness of using the SQ3R method to improve reading comprehension of eighth graders at MTs Negeri Tarakan. The design of this study was pre-experimental. The population of this study was all grade VIII students of MTs Negeri Tarakan in the 2019/2020 school year. Researchers used purposive sampling in determining the sample. Class VIII C students which consisted of 27 students were the sample in this study. The instrument used to retrieve data in this study was a written test. The data analysis technique used is descriptive analysis with the help of SPSS 22.0. The results of the data analysis show that there is a difference in the average value between the pre test and post test. The pre test score is 55.56 and the post test score is 76.00. There is an increase in the average value of 20.44. The result of the paired sample test is t test = 8,055 and t table is 2,056. The t test result is higher than the t table. Thus, it can be concluded that Ha is accepted and H0 is rejected. Based on the results of this analysis, it shows that the use of the SQ3R method in reading comprehension has an effect on increasing reading comprehension and understanding of class VIII C students of MTs Negeri Tarakan 2019/2020.

Detail Informasi