
A Proposed English Syllabus For Students Of Midwifery Department Of Health Faculty At Borneo University Tarakan
Pengarang : Rahmadina Butar - Personal Name;
Perpustakaan UBT : Universitas Borneo Tarakan., 2015XML Detail Export Citation
Abstract
Tujuan penelitian ini adalah untuk mengajukan silabus pengajaran Bahasa Inggris untuk mahasiswa jurusan Kebidanan Fakultas Kesehatan Universitas Borneo Tarakan. Penelitian ini menggunakan desain penelitian dan pengembangan. Tahapan penelitian dan pengembangan meliputi analisis kebutuhan, pengembangan silabus menggunakan model Richard, validasi ahli, revisi dan evaluasi, uji coba silabus, revisi dan evaluasi. Untuk mengumpulkan informasi yang dibutuhkan dalam perancangan silabus ini, sebanyak 26 mahasiswa BID II Tingkat 2 Jurusan Kebidanan diminta untuk menjawab dua puluh dua pertanyaan yang terdapat dalam kuesioner. Dosen Pendidikan Bahasa Inggris yang mengajar di jurusan Kebidanan juga diwawancarai dengan tujuan yang sama. Silabus terdiri dari identitas mata kuliah, deskripsi mata kuliah, topik dan sub-topik, tujuan instruksional (tujuan instruksional umum dan khusus), kegiatan belajar mengajar, alokasi waktu, penilaian, dan sumber bahan dan media. Silabus ini divalidasi oleh para ahli, yaitu dosen jurusan Pendidikan Bahasa Inggris untuk mencocokkan kesesuaian dari desain dan juga unsur kebahasaan dari silabus untuk para mahasiswa Kebidanan, dan dosen dari jurusan Kebidanan untuk mencocokkan isi dari silabus untuk mahasiswa jurusan Kebidanan. Revisi dilakukan berdasarkan saran, kritik, koreksi dari para ahli dan kemudian silabus ini diujicobakan kepada mahasiswa Jurusan Kebidanan Universitas Borneo Tarakan. Hasil akhir penelitian dan pengembangan ini berupa silabus pengajaran Bahasa Inggris untuk mahasiswa jurusan Kebidanan di Universitas Borneo Tarakan dilengkapi dengan contoh rencana pelaksanaan pembelajaran (RPP) dan contoh materi yang terdapat di dalam silabus. Materi yang dibahas adalah yang berkaitan dengan minat dan kebutuhan mahasiswa dalam belajar Bahasa Inggris.
The study was conducted to propose an English syllabus for students of Midwifery Department of Health Faculty at Borneo University Tarakan. This research employed Research and Development (R&D) design. The procedures of this Research and Development (R&D) were needs analysis, product development applied Richard model, expert validation, revision and evaluation, try-out the product, and revision and evaluation. To obtain the information needed as a base for designing English syllabus, 26 students of BID II of Midwifery Department were asked to answer twenty two questions in questionnaire. English lecturer for Midwifery Department was also interviewed for the same purposes. The syllabus contained course identity, course description, topics and subtopic selection, instructional objectives (general and specific instructional objectives), teaching and learning activities, time allocation, assessment, and sources of the material and media. It was validated by two experts. They were the lecturer from English Department to check the appropriateness of the design and languages of the syllabus for the Midwifery students, and the lecturer from Midwifery Department to check the appropriateness of the syllabus content with the students’ field. Revision and evaluation were conducted based on suggestions, critics, and comments by experts and then the English syllabus was tried-out. The result of this Research and Development (R&D) was a set of English syllabus for students of Midwifery Department of Health Faculty at Borneo University Tarakan completed with samples of lesson plans and instructional materials included in the product. The materials in this proposed English syllabus is dealing with students’ wants and needs in learning English.