
A Proposed English Syllabus For Biology Department Of Teacher Training And Education Faculty At Borneo University Tarakan
Pengarang : Noni Mariani - Personal Name;
Perpustakaan UBT : Universitas Borneo Tarakan., 2015XML Detail Export Citation
Abstract
Tujuan penelitian ini adalah untuk mengajukan silabus pengajaran Bahasa Inggris untuk mahasiswa Jurusan Biologi Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Borneo Tarakan. Penelitian ini menggunakan desain penelitian dan pengembangan. Untuk mengumpulkan informasi yang dibutuhkan dalam perancangan silabus ini, sebanyak 37 mahasiswa semester 2 Jurusan Biologi diminta untuk menjawab dua puluh satu pertanyaan yang terdapat dalam kuesioner. Dosen Bahasa Inggris Jurusan Biologi juga diwawancarai dengan tujuan yang sama. Tahapan penelitian dan pengembangan meliputi analisis kebutuhan, pengembangan silabus menggunakan model Richard, validasi ahli, revisi dan evaluasi, uji coba silabus, revisi dan evaluasi. Silabus terdiri dari identitas program kuliah, deskripsi mata kuliah, topik dan sub-topik, tujuan instruksional (tujuan instruksional umum dan khusus), kegiatan belajar mengajar, alokasi waktu, penilaian, dan sumber bahan dan media. Silabus ini divalidasi oleh para ahli, yaitu dosen jurusan Pendidikan Bahasa Inggris untuk mencocokkan kesesuaian dari desain dan juga unsur kebahasaan dari silabus untuk para mahasiswa Biologi, dan dosen dari Jurusan Biologi untuk mencocokkan isi dari silabus untuk mahasiswa Jurusan Biologi. Revisi dilakukan berdasarkan saran, kritik, koreksi dari para ahli dan kemudian silabus ini diujicobakan kepada mahasiswa Jurusan Biologi Universitas Borneo Tarakan. Hasil akhir penelitian dan pengembangan ini berupa silabus pengajaran Bahasa Inggris untuk mahasiswa Jurusan Biologi di Universitas Borneo Tarakan dilengkapi dengan contoh rencana pelaksanaan pembelajaran (RPP) dan contoh materi yang terdapat di dalam silabus. Materi yang dibahas adalah yang berkaitan dengan minat dan kebutuhan mahasiswa dalam belajar Bahasa Inggris.
The study was conducted to propose an English syllabus for students of Biology Department of Teacher Training and Education Faculty at Borneo University Tarakan. This research employed Research and Development (R&D) design. To obtain the information needed as a base for designing English syllabus, 37 students of second semester of Biology Department were asked to answer twenty one questions in questionnaire. English lecturer for Biology Department was also interviewed for the same purposes. The procedures of this Research and Development (R&D) were needs analysis, product development applied Richard model, expert validation, revision and evaluation, try-out the product, and revision and evaluation. The syllabus contained course identity, course description, topics and subtopic selection, instructional objectives (general and specific instructional objectives), teaching and learning activities, time allocation, assessment, and sources of the material and media. It was validated by two experts. They were the lecturer from English Department to check the appropriateness of the design and languages of the syllabus for the Biology students, and the lecturer from Biology Department to check the appropriateness of the syllabus content with the students’ field. Revision and evaluation were conducted based on suggestions, critics, and comments by experts and then the English syllabus was tried-out. The result of this Research and Development (R&D) was a set of English syllabus for students of Biology Department of Teacher Training and Education Faculty at Borneo University Tarakan completed with samples of lesson plans and instructional materials included in the product. The materials in this proposed English syllabus is dealing with students’ wants and needs in learning English.