
The Use Of SQ3R Method In Reading Comprehension At The Eighth Grade Of SMPN 4 Tarakan
Pengarang : Nirmala Sari - Personal Name;
Perpustakaan UBT : Universitas Borneo Tarakan., 2015XML Detail Export Citation
Abstract
Dalam proses pembelajaran di sekolah, banyak pelajar di SMPN 4 Tarakan menghadapi beberapa kesulitan dalam memahami sebuah teks, menemukan ide pokok dari teks, mengidentifikasi detail-detail pendukung, memahami kosakata, dan mengidentifikasi kesimpulan. Berdasarkan penjelasan di atas, penulis tertarik untuk melaksanakan penelitian tentangpenggunaan metode SQ3R dalam pemahaman membaca siswa kelas delapan di SMPN 4 Tarakan. Untuk mengetahui apakah ada efek yang signifikan dari penggunaan metode SQ3R dalam pencapaian pemahaman membaca dari siswa-siswa di SMPN 4 Tarakan. Para siswa diberikan tes membaca, berbentuk pilihan ganda dan terdiri dari 25 macam soal. Akhirnya data telah dianalisis dengan menggunakan manualt-test. Hasil dari penelitian ini menunjukkan adanya perbedaan nilai siswa antara grup yang menggunakn metode SQ3R dan tanpa menggunakan metode SQ3R. Nilai dari t-count (9.193) lebih besar daripada nilai t-table (2.035). Lalu nilai df 33 dan signifikan level 5% sehingga Ha diterima dan H0 ditolak. Jadi, penggunaan metode SQ3R dapat meningkatkan pemahaman membaca siswa terutama siswa kelas delapan di SMPN 4 Tarakan.
In the learning process at school, many student at SMPN 4 Tarakan face some difficulties in comprehending the text, finding the main idea of the text, identifying supporting details, understanding the vocabulary, and identifying inference. Based on the explanation above, the researcher interested to conducting the study about the use of SQ3R method in reading comprehension at the eighth grade of SMPN 4 Tarakan. To know if there was any significant effect of the use of SQ3R method in reading comprehension achievement of students at SMPN 4 Tarakan, they were given reading test. The form of the test is multiple choices and the total number of the item is 25 questions. Finally the data were analyzed using t-test manual. The result of this study showed that there is a difference in students’ score between groups using SQ3R method and without using SQ3R method. The value of t-count (9.193) is bigger than the value of t-table (2.035) df value is 33 and the level of significance is 5%.Ha is accepted and H0 is rejected. So, the use of SQ3R method can improve the students’ reading comprehension especially at the eighth grade at SMPN 4 Tarakan.