The Use Of Short Stories To Increase Students’ Vocabulary Mastery Of The Eighth Grade Students In SMP Mulawarman Tarakan | ELECTRONIC THESES AND DISSERTATION
Image of The Use Of Short Stories To Increase Students’ Vocabulary Mastery Of The Eighth Grade Students In SMP Mulawarman Tarakan

The Use Of Short Stories To Increase Students’ Vocabulary Mastery Of The Eighth Grade Students In SMP Mulawarman Tarakan

Pengarang : Muntik - Personal Name;

Perpustakaan UBT : Universitas Borneo Tarakan., 2015
XML Detail Export Citation
    SKRIPSI

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui apakah ada efek yang signifikan dari penggunaan cerita pendek dalam meningkatkan nilai isi kata dan fungsi kata siswa, penelitian ini juga untuk mengetahui perbedaan antara siswa laki-laki dan perempuan pada nilai isi kata dan fungsi kata setelah mereka diberikan perlakuan dengan cerita pendek. Sampel pada penelitian ini terdiri dari 50 siswa SMP Mulawarman Tarakan, yang diambil dengan menggunakan teknik sampel sengaja. Untuk mengukur nilai isi dan fungsi kata siswa, merika diberikan tes kosakata. Kemudian data dianalisis dengan menggunakan program SPSS 16.0 untuk windows. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa ada perbedaan yang signifikan pada nilai rata-rata siswa antara kelas control dan kelas experimental dan juga terdapat perbedaan yang signifikan pada nilai isi dan fungsi kata antara siswa laki-laki dan perempuan. Dari hasil analisis data menunjukkan bahwa: pertama, ada perbedaan yang signifikan pada nilai isi kata siswa antara kelas control dan kelas experiment, ditemukan bahwa nilai t-hitung lebih besar dari nilai t-tabel (4.456 >1.677) dan beda nilai rata-rata antara kedua group adalah 18.211. Kedua, ada perbedaan yang signifikan pada nilai fungsi kata siswa antara kelas control dan kelas eksperimen. Analisis data menghasilkan bahwa nilai thitung lebih besar dari nilai t-tabel (3.424 > 1.677) dan beda nilai rata-rata antara kedua grup adalah 11.90. Ketiga, ada perbedaan yang signifikan antara siswa laki-laki dan perempuan pada nilaiisi kata. Analisis data menghasilkan bahwa nilai t-hitung lebih besar dari nilai t-tabel (2.835 > 1.717) dan beda nilai rata-rata antara kedua siswa adalah sebesar 13.62. Keempat, ada perbedaan yang signifikan antara siswa laki-laki dan perempuan pada nilaifungsi kata. Analisis data menghasilkan bahwa nilai t-hitung lebih besar dari nilai t-tabel (3.815 > 1.717) dan beda nilai rata-rata antara kedua grup adalah sebesar 16.27. Berdasarkan hasil tersebut diatas, maka disimpulkan bahwa mengajar kosakata dengan menggunakan cerita pendek adalah cocok dan efektif untuk meningkatkan penguasaan kosakata siswa.


The study is aimed at investigating the significant effect of the use of short stories in increasing the students’ score of content words and function words. This study also examines the difference between male and female students on the scores of content words and function words after they were given treatment of short stories use. The sample of this study consists of 50 students of SMP Mulawarman Tarakan, taken by using purposive sampling technique. To know the students’ scores of content and function words, they were given a vocabulary test. Finally, the data was analyzed by using Statistical Package for Social Sentence (SPSS) 16.0 for windows. The result of the study showed that there are significant differences of students’ mean scores between the control group and the experimental group and also there are significant differences of content and function words scores between male and female students. From the result of data analysis indicated that: first, there was a significant difference on the students’ content word scores between the control group and the experimental group, it is found that the value of t-computed is higher than the value of t-table (4.456 > 1.677) and the gap of mean score between the two groups is 18.211. Second, there was a significant difference on the students’ function word scores between the control group and the experimental group. The data analysis result that the value of t-computed is higher than the value of t-table (3.424 > 1.677) and the gap of mean scores between the two groups is 11.90. Third, there was a significant difference between male and female students on the scores of content words. The data analysis resulted that the value of t- computed is higher than the value of t-table (2.835 > 1.717) and the gap of mean score between the two students is 13.62. Fourth, there was a significant difference between male and female students on the score of function words. The data analysis resulted that the value of t-computed is higher than the value of t-table (3.815 > 1.717) and the gap of mean score between the two groups is 16.27. Based on those results, it can be concluded that teaching vocabulary by using short stories is appropriate and effective to increase students’ vocabulary mastery.

Detail Informasi