The Effectiveness Of Herringbone Technique In Increasing Students’ Reading Comprehension At The Eighth Grade Of SMP Negeri 1 Tarakan Academic Year 2014/2015 | ELECTRONIC THESES AND DISSERTATION
Image of The Effectiveness Of Herringbone Technique In Increasing Students’ Reading Comprehension At The Eighth Grade Of SMP Negeri 1 Tarakan Academic Year 2014/2015

The Effectiveness Of Herringbone Technique In Increasing Students’ Reading Comprehension At The Eighth Grade Of SMP Negeri 1 Tarakan Academic Year 2014/2015

Pengarang : Monica Ririn Andriany - Personal Name;

Perpustakaan UBT : Universitas Borneo Tarakan., 2015
XML Detail Export Citation
    SKRIPSI

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui apakah ada efek yang signifikan dari penggunaan Herringbone Technique dalam meningkatkan nilai reading comprehensionsiswa dalam jenis teks narrative. Populasi dari penelitian ini adalah siswa kelas delapan di SMP Negeri1 Tarakan. Jumlah populasi adalah 174 siswa. Penentuan sampel dengan cara purpossive sampling. Ada dua group sebagai sampel dalam penelitian ini. Mereka adalah control group dan experimental group. Kelas VIII-5 adalah sebagai control group dan kelas VIII-6 adalah sebagai experimental group. Jumlah sampel dalam penelitian ini adalah 54 siswa. Dimana masing masing kelas terdiri dari 27 siswa. Instrumen dalam penelitian ini adalah reading comprehension test. Test terdiri dari 30 soal dengan tipe pilihan ganda. Peneliti mengajar kelompok experimental menerapkan Herringbone Technique. Kelas kontrol menerapkan Direct Instructional Method. Peneliti menganalisa nilai pretest dan posttest dari kedua kelompok (eksperimen dan kontrol) dianalisa menggunakan independent sample t-test. Hasil penelitian menunjukkan bahwa ada perbedaan yang signifikan dari nilai rata-rata siswa antara kelompok eksperimental dan kelompok kontrol setelah perlakuan. Hal tersebut dibuktikan dengan nilai rata-rata dan nilai test. Nilai rata-rata dari kelompok eksperimental lebih tinggi dari kelompok kontrol (88>54). Hasil dari analisis data mengidentifikasikan bahwa ada perbedaan yang signifikan pada nilai pemahaman membaca siswa antara kelompok eksperimental dan kelompok kontrol. Nilai dari t-test lebih tinggi dari nilai t-table. Dalam menemukan ide pokok nilai t-test lebih tinggi dari nilai t-table (8.105>1,674). Sedangkan dalam menemukan kalimat-kalimat pendukung nilai t-test juga lebih tinggi dari nilai t-table (6.470>1,674). Dalam menentukan kesimpulan nilai t-test juga lebih tinggi dari nilai t-table (5.070>1,674). T-test dianalisa dengan menggunakan SPSS versi 16.0. Disamping itu t-table bisa terlihat dari table distribusi. Berdasarkan hasil diatas, dapat disimpulkan bahwa Teknik Herringbone efektif dalam meningkatkan pemahaman membaca siswa pada siswa kelas delapan.

The study aimed to investigating the significant difference between pretest and posttest of the use of Herringbone Technique in increasing students’ reading comprehension score of narrative text. The population of this study was the eighth grade students of SMP Negeri1 Tarakan. The total number of population was 174 students. The sample was taken by usedpurposive sampling technique. There were two groups of sample in this research. They were experimental and control group. Class VIII-5 was the control group and VIII-6was the experimental group. The sample of this study was consist of 54 students. Which each class was consist of 27 students. The instrument in this research was reading comprehension test. The test consist of 30 multiple choices. The researcher taught the experimental group by using Herringbone Technique. The control group was taught by using Direct Instructional Method. The researcher was analyzed the pretest and posttest score of both group (experimental and control ) by using paired sample t-test. The posttest score of both group (experimental and control ) was analyzed by using independent sample t-test. The research result of the study showed that there were significant differences of students’ mean scores between the experimental group and the control group after the treatment. It was proven by the mean score and the t-test score. The mean score of experimental group was higher than control group (88>54). The result of data analysis indicated that there was a significant difference on the students’ reading comprehension scores between the experimental group and the control group.The value of t-test was higher than the value of t-table. Discovering main idea on the t-test was higher than t-table 8.105>1.674). Discovering supporting details on the t-test was higher than t-table (6.470 >1.674). The last, determine conclusion on the t-test was higher than t-table (5.070>1.674). The t-test was analyzed by the SPSS 16.0. Besides, the t-table could be seen from the t-table distribution. Based on the results above, it can be concluded that Herringbone Technique was more effective in increasing students’ reading comprehension at the eighth grade.

Detail Informasi