A Proposed English Syllabus For Students Of Management Department Of Economics Faculty At Borneo University Tarakan | ELECTRONIC THESES AND DISSERTATION
Image of A Proposed English Syllabus For Students Of Management Department Of Economics Faculty At Borneo University Tarakan

A Proposed English Syllabus For Students Of Management Department Of Economics Faculty At Borneo University Tarakan

Pengarang : Sukmawati - Personal Name;

Perpustakaan UBT : Universitas Borneo Tarakan., 2015
XML Detail Export Citation
    SKRIPSI

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk mengembangkan silabus Bahasa Inggris untuk mahasiswa Ekonomi Manajemen di Universitas Borneo Tarakan sesuai dengan kebutuhan mahasiswa. Silabus Bahasa Inggris tersebut juga dikembangkan dengan tujuan untuk mempermudah dosen serta mahasiswa Jurusan Manajemen dalam kegiatan belajar dan mengajar Bahasa Inggris. Penelitian ini menggunakan desain penelitian dan pengembangan (R &D). Tahapan pengembangan silabus Bahasa Inggris meliputi analisis kebutuhan, prosedur mendesain pengembangan silabus Bahasa Inggris, validasi ahli, evaluasi dan revisi, uji coba produk, evaluasi dan revisi serta hasil akhir. Jumlah responden yang diambil dalam penelitian ini adalah 34 orang mahasiswa jurusan Manajemen fakultas Ekonomi di Universitas Borneo Tarakan. Aspek-aspek pengembangan silabus bahasa Inggris mencangkup (1) identitas mata kuliah, (2) kompetensi standar, (3) kompetensi dasar, (4) pertemuan, (5) indikator, (6) materi pembelajaran, (7) aktivitas belajar dan mengajar, (8) penilaian, (9) alokasi waktu, dan (10) sumber/media. Dalam mengembangkan silabus bahasa Inggris, isi dari pemilihan topik dan penggunaan bahasa dalam silabus Bahasa Inggris terlebih dahulu telah divalidasi oleh dua ahli. Hal ini dilakukan untuk mengetahui kesesuaian silabus, sampel materi dan penggunaan bahasa untuk mahasiswa Ekonomi Manajemen di Universitas Borneo Tarakan. Silabus Bahasa Inggris yang telah divalidasi kemudian diuji coba kepada mahasiswa Ekonomi Manajemen di Universitas Borneo Tarakan untuk melihat keefektifan dari penggunaan silabus Bahasa Inggris yang dikembangkan. Produk akhir dari penelitian ini adalah seperangkat silabus Bahasa Inggris untuk mahasiswa Manajemen fakultas Ekonomi di Universitas Borneo Tarakan berdasarkan kebutuhan mahasiswa yang bertujuan untuk meningkatkan keterampilan Bahasa Inggris mahasiswa jurusan Manajemen.

The objective of this research was to propose a specific English syllabus for students of Management Department of Economics Faculty at Borneo University Tarakan based on students’ needs. The syllabus also developed to help the students and the lecturer in teaching and learning English process. The research design in this research was research and development (R&D) design. There were some stages to develop the English syllabus. The stages were need analysis, procedures in English syllabus development, expert validation, evaluation and revision, try out the product, evaluation and revision and final product. The subject of this research was the Management students of Economics faculty at Borneo University Tarakan. The total respondents of this research were 34 from Management students of Economics Faculty at Borneo University Tarakan. The aspects of developing the English syllabus were (1) course identity, (2)standard competence, (3)basic competence, (4)meeting, (5)indicators, (6) learning materials, (7 )teaching and learning activities, (8)assessment, (9)time allocation, and (10)sources/medias. In developing the English syllabus, contents of topic and language use in the product was validated by two experts. It was intended to find out whether or not the contents of topic and language form are appropriate to the Management students of Economics faculty at Borneo University Tarakan. The English syllabus which had been validated by the two experts then delivered to the students for try out. This stage intended to check the effectiveness of the English syllabus. The final product of this research was a set of an English syllabus for students of Management Department of Economics Faculty at Borneo University Tarakan based on students’ needs which aim to emphasize the students’ language skills.

Detail Informasi