
A Proposed English Syllabus For Students Of Nursery Department Of Health Faculty At Borneo University Tarakan
Pengarang : Tri Atmaningtyas - Personal Name;
Perpustakaan UBT : Universitas Borneo Tarakan., 2015XML Detail Export Citation
Abstract
Penelitian ini bertujuan untuk mengembangkan silabus mata pelajaran Bahasa Inggris bagi mahasiswa Fakultas Kesehatan, Jurusan Keperawatan. Silabus mata pelajaran Bahasa Inggris tersebut dikembangkan dengan tujuan mempermudah dosen dan mahasiswa Jurusan Keperawatan dalam kegiatan pembelajaran Bahasa Inggris. Penelitian ini menggunakan desain penelitian dan pengembangan (R&D). Tahapan pengembangan silabus Bahasa Inggris untuk mahasiswa Jurusan Keperawatan meliputi analisis kebutuhan, mengembangkan silabus Bahasa Inggris, validasi ahli, evaluasi dan revisi, uji coba, evaluasi dan revisi serta hasil akhir. Responden dari penelitian ini adalah mahasiswa Fakultas Kesehatan, Jurusan Keperawatan di Universitas Borneo Tarakan dengan jumlah responden 25 orang. Aspek-aspek pengembangan silabus Bahasa Inggris untuk jurusan Keperawatan mencakup (1) garis besar rangkaian pembelajaran (identitas pelajaran, uraian pelajaran, dan tujuan umum pelajaran); (2) tujuan pembelajaran; (3) topik dan sub-topik; (4) kegiatan pembelajaran; (5) alokasi waktu;(6) penilaian; (7) sumber dan media pembelajaran. Dalam merancang silabus Bahasa Inggris, pemilihan topic dan penggunaan bahasa dalam silabus Bahasa Inggris terlebih dahulu divalidasi oleh ahli. Hal ini dilakukan untuk mengetahui kesesuaian bahasa dan isi materi untuk mahasiswa Fakultas Kesehatan, Jurusan Keperawatan di Universitas Borneo Tarakan. Silabus yang telah divalidasi kemudian diuji coba kepada mahasiswa Jurusan Keperawatan di Universitas Borneo Tarakan. Hasil dari penelitian ini adalah silabus mata pelajaran Bahasa Inggris untuk mahasiswa Fakultas Kesehatan, Jurusan Keperawatan di Universitas Borneo Tarakan yang bertujuan untuk meningkatkan keterampilan Bahasa Inggris mahasiswa Jurusan Keperawatan.
The objective of this research was to develop the English syllabus for students of Nursery Department of Health Faculty. The English syllabus also developed to help the students and the lecturer in teaching and learning process. The research design in this research was research and development (R&D) design. There were some stages to develop the instructional materials. The stages were need analysis, developing the English syllabus for students of Nursery Department, expert validation, evaluation and revision, try out, evaluation and revision, and final product. The respondent of this research was students of Nursery Department of Health Faculty at Borneo University Tarakan with total respondents were 25. The aspects of developing the instructional materials were (1 course outline (course identity, course description, and course objective in general); (2) instructional objectives; (3) topics and sub-topics; (4) teaching and learning activity; (5)time allocation; (6) assessment; (7) sources and media. In developing the English syllabus, the topics option and language use in the English syllabus was validated by the experts. It was intended to find out whether or not the language use and the contents are appropriate to the students of Nursery Department of Health Faculty at Borneo University Tarakan. The English syllabus which had been validated by the expert then delivered to the students for try-out. The final product of this research was an English syllabus for students of Nursery Department of Health Faculty at Borneo University Tarakan which aim to emphasize the students’ language skills.