
A Proposed English Syllabus For Mathematics Department Of Faculty Of Teacher Training And Education At Borneo University Tarakan
Pengarang : Shepta Pratiwi - Personal Name;
Perpustakaan UBT : Universitas Borneo Tarakan., 2015XML Detail Export Citation
Abstract
Tujuan penelitian ini adalah untuk mengembangkan silabus pengajaran Bahasa Inggris untuk mahasiswa jurusan Matematika Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Borneo Tarakan. Penelitian ini menggunakan desain penelitian pengembangan. Tahapan penelitian dan pengembangan meliputi analisis kebutuhan, pengembangan silabus menggunakan model Richard, validasi ahli, revisi dan evaluasi, uji coba silabus, revisi dan evaluasi. Untuk mengumpulkan informasi yang dibutuhkan dalam perancangan silabus ini, sebanyak 42 mahasiswa semester dua jurusan Matematika diminta untuk menjawab dua puluh dua pertanyaan yang terdapat dalam kuisioner. Dosen Bahasa Inggris di jurusan Matematika juga diwawancara dengan tujuan yang sama. Silabus terdiri dari identitas mata kuliah, standar kompetensi, kompetensi dasar, indikator, materi pembelajaran, aktivitas belajar mengajar, alokasi waktu, penilaian, media, dan sumber materi pembelajaran. Silabus ini divalidasi oleh para ahli, yaitu dosen jurusan Pendidikan Bahasa Inggris untuk mencocokkan kesesuaian dari desain dan juga unsur kebahasaan dari silabus untuk mahasiswa jurusan Pendidikan Matematika dan dosen dari jurusan Pendidikan Matematika untuk mencocokkan isi dari silabus untuk mahasiswa jurusan Pendidikan Matematika. Revisi dilakukan berdasarkan saran, kritik, koreksi dari para ahli dan kemudian silabus ini diujicobakan kepada mahasiswa jurusan Pendidikan Matematika Universitas Borneo Tarakan. Hasil akhir penelitian dan pengembangan ini berupa silabus pengajaran Bahasa Inggris untuk mahasiswa jurusan Matematika di Universitas Borneo Tarakan dilengkapi dengan contoh rencana pelaksanaan pembelajaran (RPP) dan contoh materi yang terdapat di dalam produk. Materi yang dibahas adalah yang berkaitan dengan minat dan kebutuhan mahasiswa dalam belajar Bahasa Inggris.
The study was conducted to propose an English syllabus for students of Mathematics Department of Faculty of Teacher Training and Education at Borneo University Tarakan. The design of this research was Research and Development (R&D). The procedures of this Research and Development (R&D) were needs analysis, product development applied Richard model, expert validation, revision and evaluation, try-out the product, and revision and evaluation.To obtain the information needed as a base for designing English syllabus, 42 second semester students of Mathematics Department were asked to answer twenty two questions in questionnaire. The English lecturer in Mathematics Department was also interviewed for the same purpose. The syllabus contained of course identity, standard competence, basic competence, indicators, learning materials, teaching and learning activities, time allocation, assessment, media and sources of the materials. It was validated by two experts. They were the lecturer from English Department to check the appropriateness of the design and languages of the syllabus for the Mathematics students and the lecturer from Mathematics Department to check the appropriateness of the syllabus content with the students’ field. Revision and evaluation were conducted based on suggestions, critics, and comments by experts and then the English syllabus was tried-out. The result of this research and development was a set of English syllabus for students of Mathematics Department of of Faculty of Teacher Training and Education at Borneo University Tarakan completed with samples of lesson plans and instuctional materials included in the product. The materials in this proposed English syllabus is dealing with students’ wants and needs in learning English.