
A Proposed English Syllabus For Students Of Law Science Department Of Law Faculty At Borneo University Tarakan
Pengarang : Sella Ifana Hakimuddin - Personal Name;
Perpustakaan UBT : Universitas Borneo Tarakan., 2015XML Detail Export Citation
Abstract
Tujuan penelitian ini adalah untuk mengembangkan spesifik silabus pengajaran Bahasa Inggris untuk mahasiswa jurusanIlmu Hukum Universitas Borneo Tarakan. Penelitian ini menggunakan desain penelitian pengembangan. Tahapan dalam penelitian pengembangan meliputi analisis kebutuhan, pengembangan silabus, validasi ahli, revisi dan evaluasi, uji coba silabus, dan revisi dan evaluasi. Untuk mengumpulkan informasi yang dibutuhkan dalam perancangan silabus ini, sebanyak 15 mahasiswa semester dua lokal B jurusan Ilmu Hukum diminta untuk menjawab dua puluh pertanyaan yang terdapat dalam kuesioner. Dosen pengampuh mata kuliah Bahasa Inggris untuk jurusan Ilmu Hukum juga diwawancara dengan tujuan yang sama. Silabus terdiri dari: (1) identitas mata kuliah, (2) SK (Standar Kompetensi), (3) KD (Kompetensi Dasar), (4) indikator pembelajaran, (5) materi pembelajaran, (6) aktivitas pembelajaran, (7) alokasi waktu, (8) penilaian, (9) media dan sumber. Silabus ini divalidasi oleh para ahli. Validator pertama yaitu dosen jurusan Pendidikan Bahasa Inggris memvalidasi kesesuaian dari desain dan unsur kebahasaan dari silabus untuk para mahasiswa jurusan Ilmu Hukum. Validator kedua yaitu dosen dari jurusan Ilmu Hukum memvalidasi isi dari silabus untuk mahasiswa jurusan Ilmu Hukum. Revisi dilakukan berdasarkan saran, kritik, koreksi dari para ahli dan kemudian silabus ini diujicobakan kepada mahasiswa jurusan Ilmu Hukum Universitas Borneo Tarakan. Hasil akhir penelitian ini berupa silabus pengajaran Bahasa Inggris untuk mahasiswa jurusan Ilmu Hukum di Universitas Borneo Tarakan yang dilengkapi dengan contoh rencana pelaksanaan pembelajaran (RPP) dan contoh materi ajar. Materi yang dibahas adalah berkaitan dengan minat dan kebutuhan mahasiswa dalam belajar Bahasa Inggris. Oleh karena itu, silabus ini sesuai dengan kebutuhan mahasiswa di jurusan Ilmu Hukum.
The study was conducted to ProposedEnglish syllabus for Students of Law Science Department of Law Faculty at Borneo University Tarakan. This research employed the Research and Development (R&D) design.The procedures of the Research and Development (R&D) design were needs analysis, product development, expert validation, revision and evaluation, try-out the product, revision and evaluation and final product. To obtain the information needed as a base for designing English syllabus, 15 students from second semester of local B in Law Science Department were asked to answer twenty questions in questionnaire. English lecturer ofLaw ScienceDepartment was also interviewed with some purposes. The proposed English syllabus was based on information gained from students and English lecturer ofLaw ScienceDepartment and relevant observation sheet. The syllabus contained: (1) course identity, (2) standard competence, (3) basic competence, (4) indicators, (5) learning materials, (6) learning activities, (7) time allocation, (8) assessment, (9) media and sources. It was validated by two experts. The first expert is the lecturer from English Department to validate the appropriateness of the design and languages of the syllabusfor thestudents of Law Science Department. The second expert is the lecturer from Law Science Department to validate the appropriateness of the syllabus content with the students’ field/major.Revision and evaluation were conducted based on suggestions, critics, and comments by experts and then the English syllabus was tried-out. The result of the productwas a set of Proposed English syllabus for Students of Law Science Department at Borneo University Tarakan completed with some lesson plans and instuctional materials. The materials in this proposed English syllabus was dealing with students’ wanted and needs in learning English. Therefore, syllabus was appropriate for students’ needs of Law Science Department.