
A Proposed Of A Specific English Syllabus For Program Of Management And Marine Resource Students Of Faculty Of Fishery And Marine In Borneo University Tarakan
Pengarang : Fatikhatul Lafiana - Personal Name;
Perpustakaan UBT : Universitas Borneo Tarakan., 2015XML Detail Export Citation
Abstract
Tujuan penelitian ini adalah untuk mengembangkansilabus pengajaran Bahasa Inggris untuk mahasiswa jurusan ManajemenSumberdayaPerairan (MSP) Universitas Borneo Tarakan. Penelitian ini menggunakan desain penelitian pengembangan.Tahapan dalam penelitian pengembangan meliputi analisis kebutuhan, pengembangan silabus, validasi ahli, revisi dan evaluasi, uji coba silabus, dan revisi dan evaluasi. Untuk mengumpulkan informasi yang dibutuhkan dalam perancangan silabus ini, sebanyak 20 mahasiswa semester dua lokal B jurusan MSPdiminta untuk menjawab dua puluh pertanyaan yang terdapat dalam kuesioner. Dosen Bahasa Inggris jurusan MSPjugadiwawancara dengan tujuan yang sama. Silabus terdiri dari: (1) identitas mata kuliah, (2) SK (Standar Kompetensi), (3) KD (Kompetensi Dasar), (4) indikator pembelajaran, (5) materi pembelajaran, (6) aktivitas pembelajaran, (7) alokasi waktu, (8) penilaian, (9) media dan sumber. Silabus ini divalidasi oleh para ahli, yaitu dosen jurusan Pendidikan Bahasa Inggris untuk mencocokkan kesesuaian dari desain dan juga unsur kebahasaan dari silabus untuk para mahasiswa MSP, dan dosen dijurusan MSPagar mencocokkan isi dari silabus untuk mahasiswa jurusan MSP. Revisi dilakukan berdasarkan saran, kritik, koreksi dari para ahli dan kemudian silabus ini diujicobakan kepada mahasiswa jurusan MSP Universitas Borneo Tarakan. Hasil akhir dalampenelitianpengembangan ini berupa silabus pengajaran Bahasa Inggris untuk mahasiswa jurusan MSP di Universitas Borneo Tarakan yang dilengkapi dengan contoh rencana pelaksanaan pembelajaran (RPP) dan contoh materi yang terdapat di dalam silabus. Materi yang dibahas adalah yang berkaitan dengan minat dan kebutuhan mahasiswa dalam belajar Bahasa Inggris.
The objective of this study is proposing English syllabus for students of Management and Marine Resource Program (MSP)in Borneo University Tarakan. This research employed Research and Development (R&D) design. The procedures of this Research and Development (R&D) were needs analysis, product development, expert validation, revision and evaluation, try-out the product, and revision and evaluation. To obtain the information needed as a base for designing English syllabus, 20students of local B inMSPProgram were asked to answer twenty questions in questionnaire. English lecturer ofMSPDepartment was also interviewed with some purposes. The proposed English syllabus was based on information gained from students and English lecturer ofMSPProgram and relevant observation sheet. The syllabus contained: (1) course identity, (2) standard competence, (3) basic competence, (4) indicators, (5) learning materials, (6) learning activities, (7) time allocation, (8) assessment, (9) media and sources. It was validated by two experts. They were thelecturer from English Program to check the appropriateness of the design and languages of the syllabusfor thestudents of MSP Program, and the lecturer from MSPProgram to check the appropriateness of the syllabus content with the students’ field/major.Revision and evaluation were conducted based on suggestions, critics, and comments by experts and then the English syllabus was tried-out. The result of this research and development was a set of English syllabus for students of MSP Program inBorneo University Tarakan completed with some lesson plans and instuctional materials included in the product. The materials in this proposed English syllabus is dealing with students’ wants and needs in learning English.