A Proposed English Poster Of Genre Of Text As Learning Media For Eighth Grade Students At SMP Negeri 7 Tarakan | ELECTRONIC THESES AND DISSERTATION
Image of A Proposed English Poster Of Genre Of Text As Learning Media For Eighth Grade Students At SMP Negeri 7 Tarakan

A Proposed English Poster Of Genre Of Text As Learning Media For Eighth Grade Students At SMP Negeri 7 Tarakan

Pengarang : Novia Wulandari - Personal Name;

Perpustakaan UBT : Universitas Borneo Tarakan., 2016
XML Detail Export Citation
    SKRIPSI

Abstract

Poster bahasa Inggris merupakan salah satu solusi untuk meningkatkan motivasi siswa dalam belajar. Keterbatasan media pembelajaran mempengaruhi motivasi siswa dan hasil belajarnya. Berdasarkan permasalahan tersebut, poster bahasa Inggris yang sesuai kebutuhan dan kesukaan siswa kelas VIII di SMP Negeri 7 Tarakan perlu dikembangkan sebagai alternatif media pembelajaran. Penelitian ini dimaksudkan untuk mengembangkan poster bahasa inggris khususnya untuk kelas VIII di SMP Negeri 7 Tarakan dengan menggunakan metode penelitian dan pengembangan. Peneliti menggunakan model ADDIE tetapi dimodifikasi sesuai kebutuhan peneliti yaitu mencakup analisis, desain, pengembangan, evaluasi (revisi), dan uji coba produk. Sebanyak 229 siswa kelas VIII di SMP Negeri 7 Tarakan diminta untuk menjawab pertanyaan kuesioner yang diberikan peneliti dan seorang guru Bahasa Inggris diwawancarai untuk memberikan informasi yang dibutuhkan dalam mendesain media pembelajaran ini. Hasil rata-rata dari validasi ahli yaitu baik mengindikasikan poster bahasa Inggris yang telah dikembangkan oleh peneliti sudah cukup baik sesuai dengan kebutuhan dan kesukaan siswa. Meskipun demikian ada beberapa materi yang perlu direvisi, ini dilakukan untuk membuat poster bahasa Inggris semakin baik. Hasil penelitian ini adalah sebuah poster bahasa Inggris yang telah didesain khusus untuk siswa kelas VIII yang menyediakan materi yang relevan, agar mampu membantu siswa dalam proses belajar. Selain itu, produk ini juga menarik karena bahasa yang sederhana dan tampilan yang menarik. Produk ini sangat diharapkan dapat memberikan kontribusi penting bagi guru dan dapat memotivasi siswa untuk lebih giat belajar bahasa Inggris.

English poster is as one of solution to increase students’ motivation in learning. The limitation of learning media has been influential towards students’ motivation in learning English and their achievement. Based on the problems, English poster, which is appropriate to the needs and preferences of eighth grade students of SMP Negeri 7 Tarakan, is necessary to develop as alternative learning media. This research was intended to develop an English Poster especially for the eighth grade students at SMP Negeri 7 Tarakan by using Research and Department (R&D) method. The researcher used ADDIE model and modified it in appropriate with researcher’s needs covering analyze, design, develop, evaluate (revision), and implement. There were 229 eighth grade students of SMP Negeri 7 Tarakan who were asked to answer the questionnaire given by the researcher and the English teacher was interviewed to give the information which was needed in designing this English poster. The average result from experts for the English poster was in good category, it indicated that the English poster that had been developed was appropriate to students’ needs and preferences. However, there were some content and layout revision, it was done to fix the English poster to be better in its use. The result of this research was a set of English poster for eighth grade student which provided relevant content, in order to assist students in learning. Besides, this product also is attractive because of the simple language and attractive display. This product hopefully could give significant contribution for the teacher and could motivate students to be harder in learning English.

Detail Informasi