
Improving Students’ Achievement On Writing Descriptive Text Through Think Talk Write Strategy At VIII – 4 Class Of SMP N 10 Tarakan
Pengarang : Janu Warsono - Personal Name;
Perpustakaan UBT : Universitas Borneo Tarakan., 2016XML Detail Export Citation
Abstract
Tujuan dari penelitian ini adalah untuk meningkatkan pencapaian siswa dalam menulis teks deskriptif melalui Strategi Think Talk Write di kelas VIII – 4 SMPN 10 Tarakan. Penelitian ini adalah Penelitian Tindakan Kelas (PTK) dimana peneliti dan guru kolaborasi merancang RPP, melakukan tindakan, mengobservasi dan merefleksi tindakan bersama. Subjek penelitian ini adalah kelas VIII – 4 SMPN 10 Tarakan pada Tahun Pembelajaran 2015/206. Peneliti melakukan penelitian dalam dua silklus dimana setiap siklus terdiri atas perencanaan, tindakan, observasi dan refleksi. Instrumen penelitian yang digunakan untuk menggambil data adalah tes tertulis dan observasi. Untuk menganalisis data kuantitatif peneliti menggunakan deskripsi kuantitatif, hal ini untuk menunjukkan hasil dari penelitian ke dalam bentuk penjelasan deskriptif. Analisis statistik digunakan untuk menganalisis data tentang peningkatan dari pencapaian siswa dalam menulis teks deskriptif. Hasil dari penelitian ini menunjukkan bahwa Strategi Think Talk Write dalam proses pembelajaran meningkatkan pencapaian siswa dalam menulis deskriptif teks. Persentase dari hasil menulis siswa pada siklus pertama yaitu 56,67 % atau 17 siswa yang lulus dari KKM, kemudian persentase hasil menulis siswa pada siklus kedua yaitu 86,67% atau 26 siswa yang lulus dari KKM. Hasil temuan dari penelitian ini menunjukkan peningkatan pencapaian siswa dalam menulis teks deskriptif menggunakan Strategy Think Talk Write telah berhasil. Strategi ini dapat membantu siswa dalam membuat dan menyusun ide di dalam kelompok karena siswa memiliki banyak kesempatan untuk berbagi dan berdiskusi dengan kelompok mereka tentang ide yang akan ditulis dengan begitu tulisan siswa akan bertambah baik. Kesimpulannya adalah Strategi Think Talk Write meningkatkan pencapaian siswa dalam menulis deskriptif teks pada siswa kelas VIII – 4 di SMP N 10 Tarakan.
The objective of the research was to improve students’ achievement on writing descriptive text through think talk write strategy at VIII – 4 class of SMP N 10 Tarakan. This study is Classroom Action Research (CAR) in which the researcher and the collaborative teacher designed the lesson plan, action, observed and reflected the action together. The subject of this study was VIII – 4 Class of SMP N 10 Tarakan in The Academic Year of 2015/2016. The researcher conducted the research in two cycles in which each cycles consisted of four steps: planning, action, observation and reflection. The instruments used to collect data are written test and observation. To analyze quantitative data the researcher applied a descriptive quantitative, it is to present the result of research in the form of descriptive explanation. Statistic analysis is used to analyze the data about the improvement of students’ achievement in writing descriptive text. Result of the result showed that the Think Talk Write Strategy on the learning process improved the students’ achievement in writing descriptive text. The percentage of the students’ writing from cycle one and cycle two proves the conclusion. The percentage of the students’ writing score on first cycle is 56,67% or 17 students who pass the minimum passing grade, then the percentage of the students’ writing score on first cycle 86,67% or 26 students who pass the minimum passing grade. The findings of this research reveal of improving the students’ achievement in writing descriptive text using Think Talk Write Strategy is successful. It helps students in generating and organizing ideas in group because students have many chances to share and discuss with their group about the ideas to be written so that students writing will be better. The conclusion is Think Talk Write Strategy improved students’ achievement in writing descriptive text at VIII – 4 Class of SMP N 10 Tarakan.