
Improving The Students’ Achievement On Reading Comprehension Through SQ3R At Eleventh Grade Students’ Of SMAK Frater Don Bosco Tarakan
Pengarang : Tommie Migo - Personal Name;
Perpustakaan UBT : Universitas Borneo Tarakan., 2016XML Detail Export Citation
Abstract
Penelitian ini bertujuan untuk meningkatkan prestasi siswa melalui pemahaman membaca siswa kelas XI IPS A SMAK Frater Don Bosco Tarakan dengan menggunakan SQ3R. Jenis penelitian ini adalah penelitian tindakan kelas yang dilaksanakan dalam 2 siklus, yang masing-masing siklus terdiri atas tahap perencanaan, tindakan, analisis dan refleksi. Teknik pengumpulan data yang digunakan menggunakan instrument lembar observasi siswa, lembar observasi guru, dan tes tertulis. Penelitian ini dilaksanakan mulai tanggal 27 Januari – 19 Febuari 2016 dengan 6 kali pertemuan dalam 2 siklus. Subjek penelitian adalah siswa kelas XI IPS A SMAK Frater Don Bosco Tarakan yang berjumlah 25 siswa. Hasil penelitian ini menunjukan bahwa terjadi peningkatan pada hasil belajar siswa. Dapat dilihat dari hasil yang diperoleh pada setiap siklus, pada siklus pertama 21 atau 84% siswa mencapai kriteria ketuntasan minimal. Kemudian pada siklus kedua meningkat menjadi 25 siswa atau 100% siswa mencapai criteria ketuntasan minimal. Hasil dari pengamatan aktivitas guru dan siswa dalam kategori sangat baik. Dapat disimpulkan bahwa penggunaan SQ3R dapat meningkatkan hasil belajar siswa di kelas XI IPS A SMAK Frater Don Bosco Tarakan.
The objective of this research was to improve the students’ achievement on reading comprehension of class XI IPS A in SMAK Frater Don Bosco Tarakan through SQ3R. This research employed classroom action research, it was carried out 2 (two) cycles which consisted of planning, implementing, observing and reflecting. The data were collected by using students’ observation sheet, teacher observation sheet, and written test. This research was conducted on January 27th– February 19th 2016 with six meetings in two cycles. The subject of this research was the students’ of class XI IPS A which consisted of 25 students’. The result of this research showed that there was an improvement on students’ reading comprehension. This could be seen from the result of each cycle. The result of written test in the first cycle was found that there were 21 or 84% students’ reached the minimum passing grade, then improved in the second cycle to 25 or 100% students’ reached the criteria of success. The enhancement between cycle I and cycle II reached 16%. It could be concluded that the use of SQ3R could improve the students’ achievement on reading comprehension at class XI IPS A SMAK Frater Don Bosco Tarakan.