
The Implementation Of Reciprocal Teaching Technique To Improve Students’ Reading Comprehension On Recount Text At The Eighth Grade Students Of SMP Negeri 10 Tarakan
Pengarang : Desi Arsita - Personal Name;
Perpustakaan UBT : Universitas Borneo Tarakan., 2016XML Detail Export Citation
Abstract
Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan penerapan teknik pengajaran Reciprocal untuk meningkatkan pemahaman membaca siswa dalam teks recount di kelas VIII-4 SMP Negeri 10 Tarakan tahun ajaran 2015/2016. Jenis penelitian ini adalah penelitian tindakan kelas yang dilaksanakan dalam 2 siklus, yang masing-masing siklus terdiri atas tahap perencanaan, tindakan, analisis dan refleksi. Teknik pengumpulan data yang digunakan adalah observasi dan tes. Penelitian ini dilaksanakan mulai tanggal 16 Mei – 30 Mei 2016 dengan 6 kali pertemuan dalam 2 siklus. Subjek penelitian adalah siswa kelas VIII-4 SMP Negeri 10 Tarakan tahun ajaran 2015/2016 yang berjumlah 28 siswa. Hasil penelitian ini menunjukan bahwa terjadi peningkatan pada hasil belajar siswa. Adapun hasil yang diperoleh pada siklus pertama terdapat 10 siswa (36%) yang mencapai kriteria ketuntasan minimal. Kemudian, pada siklus kedua hasilnya meningkat menjadi 25 siswa (82%) yang mencapai kriteria ketuntasan minimal. Hasil pengamatan aktivitas guru dan siswa dalam kategori sangat baik. Kesimpulan dari penelitian adalah penerapan teknik pengajaran Reciprocal dapat meningkatkan pemahaman membaca siswa dalam teks recount di kelas VIII SMP Negeri 10 Tarakan.
The objective of this research was to describe the implementation of reciprocal teaching technique to improve students’ reading comprehension on recount text at the eighth grade students of SMP Negeri 10 Tarakan in academic year 2015/2016. This research used classroom action research, it was carried out 2 (two) cycles which consisted of planning, action, observing and reflecting. The data were collected by using teacher’s observation sheet, students’ observation sheet, and reading comprehension test. This research was conducted on May 16th - May 30rd 2016 with six meetings in two cycles. The subject of this research was the students of class VIII-4 in academic year 2015/2016 which consisted of 28 students’. The result of this research showed that there was an improvement on students’ reading comprehension. It can be found from the result of the first cycle that there were 10 students (36%) reached the minimum passing grade. Then, it improved in the second cycle at which there were 23 students (82%) reached the minimum passing grade. The result of teacher’s observation activity and students’ observation activity were on very good category. The conclusion of research is the implementation of reciprocal teaching technique could improve students’ reading comprehension on recount text at the eighth grade students’ of SMP Negeri 10 Tarakan in academic year 2015/2016.