
Improving Students’ Reading Skill By Using Porpe (Predict, Organize, Rehearse, Practice, Evaluate) Method At Eleventh Grade Students Of SMAN 1 Tarakan In Academic Year 2015/2016
Pengarang : An Nissa Fitria - Personal Name;
Perpustakaan UBT : Universitas Borneo Tarakan., 2016XML Detail Export Citation
Abstract
Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui apakah penggunaan metode Prediksi, Mengatur, Melatih, Praktek, Evaluasi dapat memperbaiki kemampuan membaca siswa kelas XI SMAN 1 Tarakan. Penelitian ini menggunakan teknik penelitian tindakan kelas. Penelitian ini telah dilaksanakan di SMAN 1 Tarakan Jl. Ki Hajar Dewantara No. 18. Karang Balik dari bulan Oktober sampai bulan Desember 2015. Subjek dalam penelitian ini adalah siswa kelas XI Bahasa yang terdiri dari 37 siswa, yakni 8 siswa laki-laki dan 29 siswa perempuan SMAN Negeri 1 Tarakan. Metode penelitian adalah penelitian tindakan kelas dan data dalam penelitian ini diperoleh dari hasil tes tertulis dan observasi. Berdasarkan hasil penelitian menunjukan bahwa penggunaan menunjukan bahwa penggunaan metode Prediksi, Mengatur, Melatih, Praktek, Evaluasi dapat memperbaiki kemampuan membaca siswa. Pada siklus pertama, hasil tes membaca siswa adalah sebanyak 18 (49%) siswa yang dapat mencapai kriteria ketuntasan minimal dan 19 (51%) siswa yang dapat mencapai kriteria ketuntasan minimal. Pada siklus kedua, terjadi peningkatan hasil belajar siswa sebanyak 29 (78%) siswa dan yang tidak tuntas hanya 8 (22%) siswa. Selain itu, hasil observasi siswa dan guru juga mengalami peningkatan pada siklus kedua. Pada observasi siswa memperoleh 69 dalam siklus pertama dan meningkat jadi 79 pada siklus kedua. Pada observasi guru memperoleh 76 pada siklus pertama dan meningkat menjadi 83 pada siklus kedua. Hasil dalam penelitian ini menunjukkan bahwa penggunaan metode Prediksi, Mengatur, Melatih, Praktek, Evaluasi dapat memperbaiki kemampuan membaca pada siswa kelas XI SMAN 1 Tarakan tahun ajaran 2015/2016.
The objective of this research was to improve Students’ Reading Skill in Comprehending the Descriptive Text Factual Report by using PORPE (Predict, Organize, Rehearse, Practice, Evaluate) method at Eleventh Grade Students of SMAN 1 Tarakan. The design of this research was classroom action research (CAR). This research conducted in SMAN 1 Tarakan that was located on Jl. Ki Hajar Dewantara No. 18 Karang Balik started from October to December 2015. The subjects of this research was students of class XI Bahasa consisting of 37 students, where 8 male students and 29 female students SMAN 1 Tarakan. The research design was classroom action research (CAR) and research instrument were taken from written test and observation sheet. It can be concluded that PORPE (Predict, Organize, Rehearse, Practice, Evaluate) method can improve students’ writing achievement. In cycle 1, reading test of descriptive text result there only 18 (49%) students who could pass the minimum passing grade and 19 (51%) students got failed. In cycle 2, there was an improvement on reading result test there were 29 (78%) who could the minimum passing grade and only 8 (22%) students were failed. Besides that, the students and teacher observation result were increased in second cycle. Students activities got score 69 in first cycle and increased up to 83 in the second cycle. Then, the teacher activities got score 76 in the first cycle and increased up to 89 in the second cycle. The result of this research showed that PORPE (Predict, Organize, Rehearse, Practice, Evaluate) method can improve the students reading achievement at class XI Bahasa students at SMAN 1 Tarakan in academic year 2015/2016.